De orderportefeuille is een cruciaal onderdeel van de bedrijfscontinuïteit. De ene keer weer te veel klanten en de andere keer weer te weinig klanten. Passend is het nooit! Het is voor een klant niet makkelijk om het goed te doen.
Mijn orderportefeuille in tijden van crisis:
Als ondernemer is het belangrijk dat je weet wie je klanten zijn en vooral wie je belangrijke klanten zijn. Men noemt dit ook wel: bezien vanuit de bedrijfscontinuïteit.
Welke relaties (klanten) zijn voor jou het belangrijkste in tijden van zwaar weer? Wat zijn precies de trouwe verplichtingen en de belangrijkste leveranciers in zware tijden?
De branche speelt een belangrijke rol. Wanneer klanten actief zijn in dezelfde branche waarin jouw onderneming actief is dan zorgt dit voor een extra hoog risico. In tijden van crisis in de branche zal iedereen er last van hebben.
Oplossingen voor het verbeteren van de orderportefeuille:
- Het spreiden van klanten in filialen;
- Het spreiden van producten die klanten afnemen;
- En het spreiden van locaties etc.
Oftewel: hoe breder de spreiding en hoe beter de verspreiding van omzet over diverse groepen, hoe kleiner de kans dat het mis gaat. Natuurlijk speelt er naast de orderportefeuille ook een kostenzijde mee.
In tijden van crisis leer jij als ondernemer hoe je tegenslagen omgaat. Ondernemen is strijdbaar zijn en veerkracht tonen. Hoe dit in zijn werk gaat lees je in de volgende blog: ''Een goed resultaat zit in jou! Je hoeft het alleen maar te zien.''