Bedrijfsadvies: waarom doe ik wat ik doe?

2023-03-30

minuten

Waarom doe jij als ondernemer wat je doet? Waarom doe ik wat ik doe? Mensen helpen is leuk, maar ook reuze ingewikkeld. Een oudere, Chinese dame naar de overkant van de straat brengen is niet zo moeilijk. Maar hoe weet je zeker dat ze naar de overkant wil? Je doet het voor de vreugde en de lach die ze je geeft als ze veilig aan de overkant is, maar dan moet je ze wel goed begrijpen.

Dezelfde taal spreken, de juiste vragen stellen, oprecht luisteren naar het antwoord, waarnemen of dat het ook daadwerkelijk is en aanvoelen of het nog een verdiepingsvraag nodig heeft, ja dat is ingewikkeld.

Maar de voldoening is super als uiteindelijk lukt wat de dame wil. En dat kan best iets anders zijn dan de overkant van de straat, bijvoorbeeld de boodschappen in de auto zetten. Waarom doet jij wat je doet? Welk doel heb jij voor ogen?

Een voorbeeld uit mijn praktijk; waarom doe ik wat ik doe?

Waarom doe ik wat ik doe

Het was fantastisch toen we twee ondernemers konden helpen die naar hun mening ongemotiveerd personeel hadden. Maar zelf waren ze ook verre van gelukkig met de sfeer in het bedrijf. Door met de medewerkers in gesprek te gaan, keerde de situatie snel om. En bleken de problemen minder groot dan gedacht.

De mogelijkheid voor alle medewerkers om hun mening te uiten, aandacht voor hun verhaal, zorgde direct voor een andere houding naar elkaar en ook naar de twee ondernemers. Achteraf lijk het simpel, maar onze bedrijfsadvies praktijk leert dat dit soort zaken taai zijn.

Waarom is er anders een tv-programma als “Familiediner”?

Als je dan twee weken later terugkomt, is iedereen weer blij aan het werk. Je wordt bedankt met zinnen als “je weet maar half wat je voor ons gedaan hebt”.

Ja, dat geeft een heerlijk gevoel. Daar doe je het voor.

Waarom doe ik wat ik doe

Nog een staaltje bedrijfsadvies waar twee ondernemers gelukkig van zijn geworden

De detaildenker verzet dagelijks bergen werk en is bijna foutloos, maar de hoofdlijndenker haalt er in één oogopslag twee fouten uit. De hoofdlijndenker ziet afwijkingen, maar niet alle details. Dat was in dit geval super frustrerend voor de detaildenker. En zeker als de hoofdlijndenker dan ook nog iets vervelends zegt zoals: Zou de rest dan wel goed zijn?

De detaildenker heeft uitstekend werk geleverd als de hoofdlijndenker maar twee fouten ziet. Ze versterken elkaar enorm, mits ze elkaar begrijpen en dus waarderen. Maar als ze elkaar gaan irriteren en wantrouwen, ja dan zijn de rapen gaar.

De twee ondernemers in dit praktijkvoorbeeld kwamen tot het inzicht dat ze elkaar naadloos aanvulde. Met als gevolg dat de detaildenker nu op het einde van de dag de hele stapel afgewerkte bonnen aan de hoofdlijndenker geeft met de vraag; Haal jij die twee fouten er nog even voor me uit? Fijne avond. Tuurlijk, zegt de hoofdlijndenker, graag!

Wil jij eens in alle rust verder praten of er in jouw bedrijf ook mogelijkheden zijn om elkaar aan te vullen? Neem eens contact met me op of neem een kijkje op mijn LinkedIn-pagina. Ik deel graag m'n kennis en ervaring vanuit jaren bedrijfsadvies.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Wilbert Moorman

In 2016 ben ik vol overtuiging in een avontuur gestapt. Nog één keer de schouders er onder, alles uit m’n leven halen wat erin zit!
Ik raakte gefascineerd door mkb-ondernemers die worstelden met de vraag: hoe houd ik de groei van mijn bedrijf bij? Ik besloot deze ondernemers te gaan helpen door ze te spiegelen en uitdagende vragen te stellen.
Zelf heb ik ook een paar keer in mijn leven geworsteld met groeipijn. Ik weet dus hoe het voelt, maar ik heb ervaren hoe je dat ongemak in je voordeel kunt ombuigen.
Bij Z11made leveren we jou ‘een uurtje per dag extra’ waardoor ondernemers met voldoening de volgende, succesvolle stap kunnen zetten in hun leven. Eén van onze klanten met een watersportwebshop gaf het treffend aan: “We groeiden zo hard, dat we helemaal geen tijd meer hadden voor onze passie, zélf varen. Daar hebben we nu, na de samenwerking met Z11made, eindelijk weer de rust en de tijd voor.”
Wij helpen jou ook graag. Gaan we samen het avontuur aan of blijf je worstelen?

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.