Waarom doe jij als ondernemer wat je doet? Waarom doe ik wat ik doe? Mensen helpen is leuk, maar ook reuze ingewikkeld. Een oudere, Chinese dame naar de overkant van de straat brengen is niet zo moeilijk. Maar hoe weet je zeker dat ze naar de overkant wil? Je doet het voor de vreugde en de lach die ze je geeft als ze veilig aan de overkant is, maar dan moet je ze wel goed begrijpen.
Dezelfde taal spreken, de juiste vragen stellen, oprecht luisteren naar het antwoord, waarnemen of dat het ook daadwerkelijk is en aanvoelen of het nog een verdiepingsvraag nodig heeft, ja dat is ingewikkeld.
Maar de voldoening is super als uiteindelijk lukt wat de dame wil. En dat kan best iets anders zijn dan de overkant van de straat, bijvoorbeeld de boodschappen in de auto zetten. Waarom doet jij wat je doet? Welk doel heb jij voor ogen?
Een voorbeeld uit mijn praktijk; waarom doe ik wat ik doe?
Het was fantastisch toen we twee ondernemers konden helpen die naar hun mening ongemotiveerd personeel hadden. Maar zelf waren ze ook verre van gelukkig met de sfeer in het bedrijf. Door met de medewerkers in gesprek te gaan, keerde de situatie snel om. En bleken de problemen minder groot dan gedacht.
De mogelijkheid voor alle medewerkers om hun mening te uiten, aandacht voor hun verhaal, zorgde direct voor een andere houding naar elkaar en ook naar de twee ondernemers. Achteraf lijk het simpel, maar onze bedrijfsadvies praktijk leert dat dit soort zaken taai zijn.
Waarom is er anders een tv-programma als “Familiediner”?
Als je dan twee weken later terugkomt, is iedereen weer blij aan het werk. Je wordt bedankt met zinnen als “je weet maar half wat je voor ons gedaan hebt”.
Ja, dat geeft een heerlijk gevoel. Daar doe je het voor.
Nog een staaltje bedrijfsadvies waar twee ondernemers gelukkig van zijn geworden
De detaildenker verzet dagelijks bergen werk en is bijna foutloos, maar de hoofdlijndenker haalt er in één oogopslag twee fouten uit. De hoofdlijndenker ziet afwijkingen, maar niet alle details. Dat was in dit geval super frustrerend voor de detaildenker. En zeker als de hoofdlijndenker dan ook nog iets vervelends zegt zoals: Zou de rest dan wel goed zijn?
De detaildenker heeft uitstekend werk geleverd als de hoofdlijndenker maar twee fouten ziet. Ze versterken elkaar enorm, mits ze elkaar begrijpen en dus waarderen. Maar als ze elkaar gaan irriteren en wantrouwen, ja dan zijn de rapen gaar.
De twee ondernemers in dit praktijkvoorbeeld kwamen tot het inzicht dat ze elkaar naadloos aanvulde. Met als gevolg dat de detaildenker nu op het einde van de dag de hele stapel afgewerkte bonnen aan de hoofdlijndenker geeft met de vraag; Haal jij die twee fouten er nog even voor me uit? Fijne avond. Tuurlijk, zegt de hoofdlijndenker, graag!
Wil jij eens in alle rust verder praten of er in jouw bedrijf ook mogelijkheden zijn om elkaar aan te vullen? Neem eens contact met me op of neem een kijkje op mijn LinkedIn-pagina. Ik deel graag m'n kennis en ervaring vanuit jaren bedrijfsadvies.