Laatst zaten we, met een paar partners, te filosoferen over de vraag: “Hoe krijg je klanten naar je website?” Ja, stelde iemand: “Hoe krijg je mensen naar je event?”. En een ander: “Ja, of hoe krijg je supporters naar je stadion?”. Of “Hoe krijg je leerlingen naar je universiteit?”. Of….
Ja, zo konden we nog wel even doorgaan. Maar wat is nu eigenlijk de gemeenschappelijke deler in deze?
“Allereerst je doelgroep”, gaf iemand aan. Inderdaad, dat is wel een belangrijk aspect, waar hebben we het over. Gaat het om studenten, supporters, bedrijven of… Dus het formuleren van een goede doelgroep is bepalen om de juiste mensen te vinden voor jouw activiteit. Het formuleren hiervan is super ingewikkeld, met name omdat je moet kiezen.
Welke klanten wil je wel, maar ook vooral welke wil je niet! En deze uitsluiten van jouw activiteiten dat doet pijn!
Onze doelgroep
Onze doelgroep is: 11+ MKB bedrijf (meer dan 11 medewerkers en niet tevreden met een 10, en een knipoog naar onze naam Z11-made) die tegen een groeigrens aanloopt en waarbij de mens dient op te schalen naar een nieuw level. Oftewel: Als je hard groeit als MKB bedrijf, kom je op een punt dat harder werken niet meer helpt, maar je moet anders gaan werken en daarbij helpen wij.
Mensen haken af om deze reden
Als je dan de juiste doelgroep hebt, wat bindt deze mensen dan? Waarom willen ze graag bij de doelgroep horen, wat wil die doelgroep graag horen, lezen, meemaken…. Oftewel: welke boodschap ga je vertellen waarvan je weet dat jouw doelgroep daar behoefte aan heeft? Ook dan sluit je weer mensen uit die niet komen. Maar als je boodschap te divers of onduidelijk is, dan haken er nog meer mensen op af.
Kijk als leek eens naar je eigen website. Hoe lang duurt het dan voordat je helder hebt wat jouw bedrijf eigenlijk doet, waarvoor dit bedrijf bestaat en wat kan het voor mij als lezer betekenen.
1000 mensen is 1000 meningen
Uit ervaring kan ik zeggen dat dit verdraaid moeilijk is en dat ik tot op de dag van vandaag er nog steeds niet helemaal uit ben. Het is nog te onduidelijk, te ingewikkeld, we komen niet van vakjargon af enzovoort, enzovoort. Stel dat het je lukt om de juiste doelgroep te kiezen, deze op een goede manier te benaderen en dat ze direct doorhebben dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.
at willen ze dan allemaal lezen op jouw site alvorens ze jou willen ontmoeten? Nou, ook dat hebben we aan den lijve ondervonden: 1.000 mensen betekent 1.000 meningen. Om goede raad hebben we niet verlegen gezeten, maar of het er nu allemaal beter op is geworden?
Onze website is ook niet perfect
Ga vooral niet kijken naar onze website, alsof deze al perfect is, want dat is hij zeker niet. Wij zijn ook nog steeds zoekende. Wellicht zijn we inmiddels al wat verder omdat er al wat reacties op komen en ook nog soms uit de goede doelgroep, maar ik schrijf dit omdat ik het een enorme moeilijk puzzel vond en nog steeds vind. Wij hebben er al heel wat uren, dagen, maanden aan kapot geslagen en we zijn nog steeds zoekende.
Ik dacht: ik ga het maar gewoon opschrijven, omdat er geheid mkb-ondernemers zijn net als wij, die deze puzzel ook willen oplossen en soms denken ben ik nu de enige die… Nee, je bent niet de enige en wellicht sterkt je dit verhaal om door te puzzelen net als wij en wellicht komt er nog een keer een verhaal met de oplossing. Als je deze vindt, hoor ik het uiteraard ook graag.