Actie in je zaak en rust in het hoofd op z’n Italiaans

2023-11-16

minuten

Op uitnodiging van een relatie, Jan Croonen van Croonen Dental Service uit Beuningen, zijn Gerald en Wilbert van Z11made in de tweede week van november 2021 op bezoek geweest in Noord-Italië bij “New Idem”. Een bedrijf dat hoogwaardige tandartsstoelen vervaardigt voor de Europese markt. Lees de ervaringen van Wilbert en Gerald hieronder.

New Idem

Op de foto zie je de eigenaar van New Idem en Jan Croonen met een stoel die ruim 60 jaar oud is, maar waar zoveel patenten op zitten dat de stoel nog steeds wordt doorontwikkeld.

Neem bijvoorbeeld de smalle rugleuning. Hierdoor ligt een patiënt met de armen iets naar buiten in een open houding. Waardoor de patiënt ontspant en de behandeling beter verloopt.

In het bedrijf waren een paar jaar geleden ruim 20 mensen werkzaam en leed men verlies. Nu werken er nog 10 mensen en draait men stabiele, mooie cijfers. Een mooi voorbeeld van een succesvolle groeistrategie. Groei is in onze ogen namelijk meer dan groter, sneller, langer, harder, etc,
actie en rust

Vaste afnemers

De vraag is enorm en dat betekent dat de levertijden oplopen. New Idem heeft ervoor gekozen om uitsluitend te leveren aan vaste afnemers. Zij willen niet groter worden, maar wel kwaliteit en productontwikkeling realiseren. Deze keuze levert naast goede financiële resultaten, een gemoedelijke sfeer op. Dit laatste was één van de kernwaarden van het bedrijf, vertelde Vincenzo.

We werden warm ontvangen door Vincenzo, de eigenaar. En hartelijk begroet door alle medewerkers. Daarna ging Jan zijn zaken bespreken, hij had een mooie order van tien stoelen bij zich voor Vincenzo. Levertijd maart – april 2022.

italiaans

Lunch

Vervolgens vertrokken we rond 12:00 uur naar een restaurant met Vincenzo en Maurizio, het technisch geweten van het bedrijf.

In dit typische Italiaanse restaurant, Agriturismo La Torrazza, worden alle producten zelf verbouwd en bereid. Het restaurant, met meer dan 150 tafels, zat helemaal vol.

De bedrijven hebben contracten met lokale restaurants en alle werknemers gaan daar ’s middags eten. Ze hebben twee uur pauze, maar werken ’s avonds wat langer door.

Het eten is voor de werknemers inclusief. Het is een onderdeel van het Italiaanse leven. En ik moet zeggen, het is toch wel wat anders dan een halfuurtje in een bedrijfskantine of even wandelen met een broodje kaas uit een plastic zakje.

Snel weer terug

Na de lunch terug naar de fabriek en afscheid nemen. We vertrokken met een uitnodiging om snel terug te komen. Ook al ging het af en toe in wat gebrekkig Engels-Italiaans-Nederlands, de warme manier van zaken doen was oprecht en voelde super goed.

Test jouw leiderschap met deze checklist

Bereik meer resultaten in je bedrijf en meer rust in je hoofd met effectief leiderschap. Waar kun jij je leiderschap verder versterken? 

Bedankt Vincenzo, medewerkers en natuurlijk Jan voor deze mooie ervaring.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.