Iedereen snapt wel dat om te kunnen groeien, je het ook moet voeden. Dat geldt ook voor je bedrijf. Om te kunnen groeien moet je bedrijf bekend worden in je marktsegment.
Dat is dat deel van de markt waar jij met je bedrijf graag op wilt verkopen. Zo zal een bakker, de mensen uit de buurt graag willen bereiken om te vertellen dat hij lekker brood heeft en wil de Hema bijvoorbeeld heel Nederland laten weten dat ze keukengerei verkopen.
Hoe kan de groei van je bedrijf worden ondersteund door marketing activiteiten?
Nou bijvoorbeeld, zoals hierboven beschreven, door het vergroten van je naamsbekendheid. Wie kent bijvoorbeeld Philips niet of de Rabobank. Deze partijen hebben al zoveel aan marketing gedaan dat iedereen ze kent bij naam, maar ook al met wat ze doen en verkopen. Als je groeit is het dus belangrijk dat jou doelgroep ook weet wie je bent en aan wie je wat wilt of kunt verkopen. Het is hierbij wel belangrijk dat je de kosten van de marketing efficiënt inzet.
Als je te hard wilt groeien met je bedrijf kost dat dan ook veel?
Marketing is zeker niet goedkoop. Daarbij komt ook nog dat het meten van het effect van je activiteiten niet altijd erg goed en betrouwbaar kan worden gemeten. Het is dus belangrijk dat je het efficiënt inricht. Dus met zo min mogelijk kosten in geld en tijd, zoveel mogelijk potentiële kopers bereiken. Maar hoe doe je dat, want hoe weet je nu wie er geïnteresseerd zijn in jouw product?
Voor sommige aanbieders is dat niet zo moeilijk. Mensen zijn geïnteresseerd in bakkers omdat ze brood willen hebben om te eten bijvoorbeeld. Maar voor anderen is het weer wat lastiger, wie moet er bijvoorbeeld nu houtenplanken hebben of een nieuwe fiets. Toch gaat dit alle drie over consumenten of kleine ondernemers die deze producten graag dicht bij huis willen kopen. Zij gaan dus kijken op internet, in de krant of een folder wie dit aanbiedt. Soms weten ze dit al, omdat ze het al eerder hebben gelezen of gehoord. Je moet dus regelmatig van je laten horen, maar je weet niet precies wanneer een klant behoefte heeft aan jouw product.
Is naamsbekendheid het belangrijkste in de marketing om je bedrijf te laten groeien?
Ja zonder dat ze weten wie je bent of dat je überhaupt bestaat, is het moeilijk om te verkopen. Maar zeker zo belangrijk is het om te zorgen dat de klanten jouw product nodig hebben. Dat kan zijn omdat de klanten het sowieso willen hebben, bijv. bij een rage. Enkele jaren geleden moest iedereen Loom-elastieken hebben. Natuurlijk niemand zat vooraf hier op te wachten en na de rage ook bijna niemand meer. Door goede gerichte marketing zijn er in enkele maanden voor miljoenen aan euro’s van deze elastieken verkocht. Zeg maar een gecreëerde behoefte.
Welke tip heb je om marketing optimaal in te zetten om je bedrijf te laten groeien?
Het belangrijkste is dat je weet wie je doelgroep is. Wie zijn je klanten en wie zijn je klanten niet! Hoe beter je kiest voor je doelgroep – en kiezen is moeilijk – des te beter kun je deze klanten bereiken. Je gaat steeds meer met kogels op je klanten schieten (niet letterlijk natuurlijk, want dan verkoop je niets) in plaats van met hagel. De kans op een treffer wordt dan steeds groter en het kost veel minder tijd en geld (lees munitie).
Hoeveel kost het om voldoende aan marketing te doen om je bedrijf te laten doorgroeien?
Ja, helemaal voor niets gaat de zon op, maar je kunt best veel bereiken met een relatief klein budget. Zoals al gezegd, weet voor welke klanten je gaat en wat je daaraan wilt verkopen. Zoek bijvoorbeeld op internet naar je doelgroep, gebruik social media om bekendheid aan je bedrijf te geven. Ook daar kun je met niet al te veel geld vrij gericht zoeken naar de juiste klanten. Soms is adverteren een optie of een artikel over je bedrijf laten plaatsen. Maar het meest effectief en goedkoop is om anderen over jouw bedrijf te laten vertellen, vindt je eigen ambassadeurs. Dan ben je KING.
Auteur: Gerald van Kollenburg
Test jouw leiderschap met deze checklist
Bereik meer resultaten in je bedrijf en meer rust in je hoofd met effectief leiderschap. Waar kun jij je leiderschap verder versterken?