Welke ondernemersvraag heeft een ondernemer?

juli

12

minuten

Welke ondernemersvraag heeft een ondernemer?

Heeft u een ondernemersvraag? Met alle ondernemersvragen kunnen wij u helpen! 

Er zijn echter enkele belangrijke voorwaarden: 

  1. Het moet gaan over jouw bedrijf 

Het is jouw ondernemersvraag. Dat betekent dat de vraag ook alleen door jou beantwoord kan worden. Wij kunnen je helpen met het proces. We kunnen je op gedachten brengen waar je eerder nog niet over nagedacht hebt, jouw inspireren en uitdagen, waardoor je jouw ondernemersvraag kunt beantwoorden.  

  1. Alleen ondernemersvragen 

Het gaat om ondernemersvragen en niet om vakinhoudelijke vragen. 

Verderop wordt dit toegelicht. 

  1. Moeilijkheidsniveau

Dit kan ik het beste aanduiden met een gezegde: het gezegde luidt: “Een dwaas kan meer vragen stellen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden. 

Je begrijpt dat het beantwoorden van jouw ondernemersvraag door een ander nooit het antwoord kan zijn wat jouw antwoord is. Je dient het dus zelf te ontdekken en te herkennen. Daarmee krijgt je het juiste antwoord. Daarmee krijgt je ook praktisch alle vragen uiteindelijk opgelost of mogelijkheden gevonden of in ieder geval dat je een keuze kunt maken en deze toetsen in de praktijk. Zo ga je groeien. 

  1. Inzicht

Het vinden van een oplossing op jouw vraag heeft te maken met het verkrijgen van het juiste inzicht. Door het stellen van goede vragen kunnen wij jouw proces begeleiden naar de voor jou beste oplossing, wij kunnen richting aangeven, kennis en ervaring delen van andere bedrijven en daarmee krijg jij een basis om je antwoord op je vraag te vinden. Om uiteindelijk een weloverwogen keuze te maken.  

Wat wij vervolgens doen is jouw keuze/oplossing toetsen. Ben je het zelf eens met je eigen keuze?! Je zult merken dat het aanvaarden van alle consequenties van je keuze en tegen alle andere zakennee zeggen, nog niet zo makkelijk is. 

Je merkt dat ondernemersvragen nooit op zichzelf staan. Ze hebben altijd een verband met andere ondernemersvragen. Ondernemen is namelijk een complexe materie. 

Hoe vind je de juiste ondernemersvraag?

Om de juiste ondernemersvragen te kunnen vinden voor je eigen bedrijf, dien je dan ook vaak geholpen te worden door buitenstaanders. Omdat je te veel betrokken bent bij je eigen onderneming zie je vaak de juiste vraag niet en is het vinden van de oplossing daarop onmogelijk. De juiste vragen boven tafel krijgen. De juiste richting vinden. De mogelijkheden te gaan zien die je hebt.

De goede keuze te maken die voor jou van belang is en die past bij jouw bedrijf, bij jouw missie, bij jouw visie, bij jouw succes bepalende factoren. Ja, dat is waar het om draait bij ondernemersvragen.  

Het vinden van de goede oplossing is de uitkomst van hoe goed je door dit proces heen komt.  

Om dit proces goed te kunnen begeleiden, dienen wij u derhalve goed te leren kennen. 

Wij investeren daarom ook veel tijd en energie om jou, je onderneming, je medewerkers, maar ook de om de anderen die belang hebben bij jouw bedrijf, goed te leren kennen.

Dit alles om te weten wat je wilt, waarom je het wilt, waar je naar toe wilt, hoe snel, met welke kwaliteit, wat belangrijk is om onderscheidend te zijn, om voldoende goede klanten te krijgen en te behouden, om tevreden personeel te hebben, die ook blijven enz. Dan kunnen we het proces daarheen met je uitstippelen en realiseren. 

Waarom realiseren ondernemers hun doelen niet?

Er zijn grofweg twee redenen waarom ondernemers hun doelen niet realiseren (ervan uitgaand dat deze in ieder geval realistisch zijn, maar het liefst SMART of SMURF). 

  1. Er gebeurt iets onverwachts, waarmee vooraf geen rekening gehouden kon worden. Voorheen was daar nauwelijks een antwoord op te geven, maar tegenwoordig is Corona zo’n voorbeeld. 
  1. De ondernemer doet niet wat zij/hij met zichzelf heeft afgesproken. 

Dat laatste is toch raar zou je denken. Toch is dat iets wat heel vaak voorkomt. Ook bij jou? 

Het is niet vreemd en je bent in goed gezelschap, want om al die hindernissen die je als ondernemer tegenkomt te nemen en vast te houden aan je eigen plannetje, ja dat valt om de drommels niet mee. En maar doorzetten en alle tegenslagen overwinnen en doorgaan terwijl je er helemaal alleen voor staat…. 

Stop daar mee! Je doet jezelf onnodig veel pijn. Ga het samen doen. Samen met een procesbegeleider, je medewerkers, je leveranciers, je klanten, je omgeving en zorg goed voor jezelf.

Zet jezelf vooraan op de prioriteitenlijst en niet achteraan door al het corvée te doen, alle ballen in de lucht te houden, de gaten dicht te lopen en te vergeten waar je het eigenlijk allemaal voor doet, bijvoorbeeld je gezin, je familie, je vrienden, plezier in het leven of...

Lees ook eens: ''Hoe houd jij alle ballen in de lucht?''

Wat is de grootste fout van een ondernemer?  

Te denken dat zij/hij de enige is die het kan doen! Je bent uniek, je hebt goede ideeën, je kunt echt iets, maar stop met denken dat je het alleen moet doen. Samen kom je verder, ga je sneller en wordt het beter. Maar ben jij in staat om het samen te doen? Om zaken los te laten? Om anderen voldoende te vertrouwen? Om te accepteren dat het op een andere manier (hun manier) ook goed kan gaan?

En dan zelf de tijd te nemen om meer aan, dan in, je bedrijf te gaan werken? Kun je dat? Wil je dat? Wil dat leren? Ben je bereid om naar andere professionals, die hierin gespecialiseerd zijn te luisteren en te volgen? 

Ja, dat zijn even wat vragen, maar daar gaan dé échte ondernemersvragen over.  

Stel je hebt een goed product en er is voldoende vraag naar, wat houd je tegen om de markt volledig te pakken? Laat je daar dan bij helpen.

Strategiegesprek

Vraag een gratis gesprek aan en ontdek wat wij voor je kunnen doen.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.