Ondernemersvragen? Stel ze!
Heeft u een ondernemersvraag? Met alle ondernemersvragen kunnen wij u helpen!
Althans…
Het probleem is dat als je vragen hebt over je onderneming, je het antwoord niet weet of twijfelt, want anders heb je die vraag niet.
Daarbij komt dat niemand je kan vertellen of het antwoord dat je hebt bedacht het juiste antwoord is voor jouw bedrijf.
Dat dien je zelf te achterhalen, door het te gaan doen, te ervaren en erachter te komen of jouw antwoord ook het goede antwoord is.
Bijvoorbeeld:
- Je wilt meer opdrachten binnenhalen door een accountmanager aan te nemen;
- Je wilt de administratie in eigen beheer gaan doen of juist uitbesteden;
- Je wilt een nieuwe machine aanschaffen om meer en beter te gaan produceren;
Wat je ook wilt, achteraf blijkt pas of het de juiste keuze was.
Logisch dus dat je leert door ervaring die je hiermee opdoet.
Leren = accepteren
Om te kunnen leren moet je accepteren dat je fouten maakt. Nog sterker, de grootste fouten worden meestal gemaakt door de ondernemer zelf. En dat is ook logisch want de keuzes die de ondernemer moet maken zijn ook van een duidelijke andere importantie dan die van medewerkers.
Business coach
Het goed toetsen van die keuzes is dus erg belangrijk. En als je een keer de verkeerde keuze maakt, op tijd bijsturen. Dan is het gevolg beperkt. Dan is het fijn als er een derde is die daar kritisch op blijft toezien en dit bewaakt. Dat is ons vak als Z11made, daar hebben we veel ervaring mee opgedaan.
Uiteindelijk wil je jouw doelen realiseren, je missie naleven en je visie uitdragen.
Op het rechte pad blijven, is geen kleinigheid. Dus een beetje hulp van buitenaf is welkom. Kennis kun je zien als een klein cirkeltje. Je begint je bedrijf en hebt een beetje kennis van ondernemen.
De inhoud van dit cirkeltje is je kennis.
De rand van de cirkel zijn eigenlijk alle dingen die je nog niet weet, jouw “Onwetendheid”. Dat zijn de vragen die je nog hebt.
Door steeds meer kennis en ervaring op te doen, steeds vaardiger te worden, steeds meer ondernemer te worden, groeit de cirkel van jouw kennis. De rand van de cirkel wordt steeds groter.
Ontwikkelen? Stel de juiste vragen
Conclusie: hoe meer je weet, oftewel hoe groter de rand van de cirkel wordt, des te meer je jezelf realiseert dat je heel veel nog niet weet.
Een bevredigend gevoel voor jou als ondernemer. Omdat er nog heel veel vragen zijn waarmee je kunt groeien. Allemaal vragen waarmee je je groeistrategie verder vorm kunt geven.
Ga aan de slag met de juiste vragen om jezelf verder te ontwikkelen. Zo groeit je kennis en daarmee de cirkel. Het besef dat er nog tal van zaken zijn die je niet weet, is dus een verdienste.
Kan het voorkomen dat je met onderwerpen worstelt die op de rand van de cirkel liggen? Vragen waar je nog geen antwoord op hebt.
En is het dan vreemd om derden te betrekken bij zulke vragen? Mensen die vaker met dat bijltje hebben gehakt? Andere ondernemers of een bedrijfsadviseur?
Wij organiseren regelmatig bijeenkomsten met ondernemers om vragen met elkaar te delen, kennis te vergroten en daarmee dus ook als mens te groeien. De ontwikkeling van je bedrijf volgt jouw persoonlijke groei.
Wil je daar een keer bij zijn, meld je dan aan via de pagina “Contact”.
Ondernemersvragen zijn nooit verleden tijd
Ondernemersvragen die zijn en blijven altijd en hoe meer je weet des te meer vragen je hebt.
Het vinden van de juiste oplossing, is een proces.
Het proces kun je aangaan, maar je kunt ook je kop in het zand steken en denken dat het verdwenen is. Je helpt daar niemand mee in je bedrijf en vooral jezelf niet.
Soms kun je intern zaken oplossen, prima. Maar let op dat jouw medewerkers ook een belang hebben, waardoor het soms toch verstandig is om externe hulp bij je bedrijf in te schakelen.
Wat voor hulp zou je dan kunnen nemen?
“Eén dwaas kan meer vragen stellen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden”, luidt het gezegde. Dat gaat over adviesbureaus. Advies geven betekent dat de adviseur het weet. Voor leraren is dat mogelijk, maar bij bedrijfsadvies in het mkb naar onze mening niet.
Blijf bij jezelf
Wie weet het nu beter dan jij?
De kunst is het stellen van de juiste vragen in plaats van het geven van advies, Mensen, ondernemers geestelijk (en soms ook lichamelijk) brengen op plekken waar ze nog niet geweest zijn.
Dat geeft de ondernemer inzicht waarmee hij zijn eigen puzzel kan oplossen. Want de enige die puzzels voor zijn bedrijf kan (en misschien ook wel mag) oplossen, is de ondernemer zelf! Vandaar de keuze voor de naam van ons bedrijf: Z11made (lees: zelfmade)
Business coach
Een ander optie is een business coach. Die gaan bij jou te rade wat er mis is, waarom je vastloopt, waarom je hoofdpijn hebt. Als je maar lang genoeg wacht met de problemen echt aan te pakken, krijg je vanzelf hoofdpijn, loop je vast en kom je er niet meer uit, maar de oorsprong zit niet in jou!
De oorzaak van hoofdpijn
De oorzaak is te laat inschakelen van hulp. Hulp bij het proces om zelf tot oplossingen te komen, zodat je geen hoofdpijn krijgt of dreigt uit te vallen. Want als dat gebeurt, moet je niet meer naar een coach, maar naar een huisarts of psycholoog.
Het is dus belangrijk dat jij je realiseert dat je terug moet naar je ondernemersvragen, dat je anders moet gaan werken, dat je het proces moet gaan begeleiden (eventueel met hulp van buiten).
Het proces naar gerichte actie in de zaak en rust in je hoofd. Rust bij jou en je medewerkers. Dat is goed voor de sfeer, de verblijfsduur en aanwas van medewerkers. De uitspraak is niet voor niets: “Je krijgt het personeel dat je verdient”.
Lees ook eens: ''Wat was er mis met de motivatie van ons personeel?''
Maar je krijgt ook de hulp die je verdient! Als je niet openstaat voor de juiste hulp, dan zullen de betere aanbieders wegblijven en ontbreekt wat je echt nodig hebt. En natuurlijk de betere zijn wellicht iets duurder, maar per saldo is dat niet zo. De betere verdienen zichzelf terug en hebben goede referenties.
De vraag die dan overblijft: kun je bovenstaande groeistrategie daadwerkelijk aan? Laten we er eens vrijblijvend over spreken.