Ondernemersvragen? Stel ze!

juli

14

minuten

Ondernemers vragen? Stel ze!

Heeft u een ondernemersvraag? Met alle ondernemersvragen kunnen wij u helpen! 

Althans… 

Het probleem is dat als je vragen hebt over je onderneming, je het antwoord niet weet of twijfelt, want anders heb je die vraag niet.  

Daarbij komt dat niemand je kan vertellen of het antwoord wat je hebt bedacht het juiste antwoord is voor jouw bedrijf.  

Dat dien jezelf te achterhalen, door het te gaan doen, te ervaren en erachter te komen of het antwoord dat je hebt bedacht ook het goede antwoord is. 

Bijvoorbeeld: 

  • Je wilt meer opdrachten binnenhalen door een accountmanager aan te nemen; 

  • Je wilt de administratie in eigen beheer gaan doen of juist uitbesteden; 

  • Je wilt een nieuwe machine aan schaffen om meer en beter te gaan produceren; 

Wat je ook wilt, je gaat achteraf zien of het de juiste keuze was. 

Logisch dus dat je door ervaring die je hiermee opdoet, leert. 

Leren = accepteren

Om te kunnen leren moet je ook accepteren dat je fouten maakt. Nog sterker de grootste fouten worden meestal gemaakt door de ondernemer zelf. En dat is ook logisch want de keuzes die de ondernemer moet maken zijn ook van een duidelijke andere importantie dan die van medewerkers.

Het goed toetsen van die keuzes is dus erg belangrijk en als je een keer de verkeerde kant op gaat op tijd bij sturen. Dan is het gevolg van het onvermijdelijk maken van fouten beperkt. Dan is het fijn als er een partij is die daar kritisch op blijft toezien en dit bewaakt. 

Uiteindelijk wil je naar jouw doelen toe, je missie naleven en je visie uitdragen. 

Het op het rechte pad blijven is daarin nog niet zo makkelijk. 

Kennis kun je zien als een klein cirkeltje zo begin je met je bedrijf je hebt een beetje kennis van ondernemen en je begint een onderneming. 

De inhoud van dit cirkeltje is je kennis. 

Ondernemersvragen
Kennis

 De rand van de cirkel dat is zijn eigenlijk alle dingen die je nog niet weet, jouw “Onwetendheid”. Dat zijn de vragen die je nog hebt. 

Door nu steeds meer kennis op te doen, steeds slimmer te worden, steeds meer ondernemer te worden, steeds vaardiger te worden, wordt de cirkel van jouw kennis steeds groter. Daarmee zul je merken dat ook de rand van de cirkel groter wordt.  

Ontwikkelen? Stel de juiste vragen

We kunnen dus vaststellen dat hoe meer je weet over ondernemen je gaat realiseren dat je nog meer niet weet. 

Dat moet niet leiden tot onrust, dat moet juist leiden tot bevrediging. Omdat je namelijk weet dat er nog heel veel vragen zijn waarmee je nog kunt groeien.  

Belangrijk is dat je de juiste vragen gaat beantwoorden om weer verder te ontwikkelen. En dat zo het verkrijgen van kennis groeit en daarmee de cirkel. Dat dit leidt tot het besef dat je nog meer dingen niet weet is dus een verdienste. 

Zou het dan voor kunnen komen dat je op een bepaald moment dingen die je nog niet weet, dus op de rand liggen, niet opgelost kunt krijgen? 

En zou het dan vreemd zijn om daarbij anderen te betrekken die daar vaker mee te maken hebben gehad? Andere ondernemers of specialisten bijvoorbeeld. 

Daarom organiseren wij regelmatig bijeenkomsten met ondernemers om deze vragen met elkaar te kunnen delen, input te vergaren en de kennis te vergroten en daarmee dus ook als mens en organisatie te groeien. 

Wil je daar een keer bij zijn, meld je dan aan via de pagina “Contact”.  

Ondernemersvragen zijn nooit verleden tijd

Ondernemersvragen die zijn en blijven altijd en hoe meer je weet u meer vragen je hebt. 

Het vinden van de juiste oplossing die voor jou van toepassing is, is een proces. 

Het proces kunt je aangaan, maar je kunt ook je kop in het zand steken en denken dat het weg is. Alleen help je daar niemand mee en vooral jezelf niet. 

Soms kun je intern zaken oplossen, prima, maar let wel op dat ook jouw medewerkers een belang hebben, waardoor het soms toch verstandig is om externe hulp bij je bedrijf te betrekken. 

Wat voor hulp zou je dan kunnen nemen? 

“Eén dwaas kan meer vragen stellen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden”, luidt het gezegde. Dat gaat over adviesbureaus. Advies geven betekent dat jij het weet. Voor leraren is dat mogelijk, maar voor ondernemingen naar onze mening niet.

Blijf bij jezelf

Wie weet het nu beter dan jij? 

De kunst is niet het geven van advies naar onze mening, maar het stellen van de juiste vragen, het geestelijk (en soms ook lichamelijk) mensen brengen op plekken waar ze nog niet geweest zijn. Dat geeft de ondernemer inzichten, waarmee hij zijn puzzels kan oplossen. Want de enige die puzzels voor zijn bedrijf kan (en misschien ook wel mag) oplossen, is de ondernemer zelf! Vandaar de keuze voor naam van ons bedrijf: Z11made (lees: zelfmade) 

Een ander optie is te zoeken naar een coach. Coaches gaan bij jou te raden wat er mis is, waarom je er niet uitkomt, waarom je vastloopt, waarom je hoofdpijn hebt. Als je maar lang genoeg wacht met de problemen echt aan te pakken, krijg je vanzelf hoofdpijn, loop je vast en kom je er niet meer uit, maar de oorsprong zit niet in jou! 

De oorzaak van hoofdpijn

De oorzaak is het niet tijdig inschakelen van hulp. Hulp om je te helpen bij het proces om tot oplossingen te komen, zodat je niet vastloopt, hoofdpijn krijgt of dreigt uit te vallen. Want ja als dat gebeurt moet je niet meer naar een coach, maar naar een huisarts of psycholoog. 

Het is dus belangrijk dat jij je realiseert dat je terug moet naar je ondernemersvragen, dat je anders moet gaan werken, dat je het proces moet gaan (evt. met hulp) begeleiden. Het proces naar de juiste actie in de zaak en rust in je hoofd en bij je medewerkers. Dat is goed voor de sfeer, de verblijfsduur van je medewerkers, het verkrijgen van medewerkers. De uitspraak is niet voor niets: “Je krijgt het personeel dat je verdient”. 

Lees ook eens: ''Wat was er mis met de motivatie van ons personeel?''

Maar je krijgt ook de hulp die je verdient! Als je daar niet goed over nadenkt en niet open gaat staan voor de juiste hulp, dan zullen de betere aanbieders wegblijven bij jou en krijg je niet hetgeen je nodig hebt. En natuurlijk de betere zouden wat duurder mogen zijn, maar dat is vaak niet eens zo. De betere verdienen wel zichzelf snel terug en hebben goede referenties.

De vraag is dan wel, of je de groei/ontwikkeling die je dan aangaat, ook aan kan? 

Strategiegesprek

Vraag een gratis gesprek aan en ontdek wat wij voor je kunnen doen.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.