Weten wat je wil als ondernemer

2024-03-27

minuten

Een op het eerste oog, simpele vraag. Toch? Maar als je serieus nadenkt over deze vraag, blijkt een antwoord in de praktijk niet zo eenvoudig. Weten wat je wilt? De wereld een beetje mooier maken, materieel onafhankelijk, mooie uitvindingen bedenken en dergelijke, liggen in de regel voor de hand.

De oude grijze man

Stel, je bent 100 jaar en nog goed van gezondheid en geest. Je zit in een verzorgingstehuis (als dat nog bestaat 😊) en je kijkt vanuit je luie stoel terug op je leven. Waar zou je dan als ondernemer het meest trots op zijn?

Natuurlijk is dit voor iedereen anders, maar in veel gevallen wijkt de uitkomst toch behoorlijk af van materiële rijkdom. Met deze wetenschap, en je bent nog in de gelegenheid om er wat aan te doen, wat zou je dan vandaag kunnen veranderen zodat je later met meer voldoening terugkijkt?

De methode van de oude grijze man toepassen op jezelf, maar ook op je gezin, je bedrijf, je gezondheid, biedt mooie aanknopingspunten om in actie te komen. En de vraag is, zou dit jouw groeistrategie voor een groot deel moeten zijn?

De groeistrategie op basis van de oude grijze man

Wij richten ons op het bedrijf. En dan zien we dat ondernemers regelmatig hun missie en visie bijstellen. Ze veranderen accenten waar ze aan werken. De echt belangrijke zaken wijzigen door de tijd.

Het besef dat bijvoorbeeld een compliment van een medewerker belangrijker is dan plat geld verdienen. Ze gaan meer in hun mensen investeren, en vaak zie je dat ze er ook meer voor terugkrijgen. Althans, meer van hetgeen waar ze echt waarde aan hechten.

Zo gaat het ook met hun klanten, leveranciers en hun gezin. Ze zoeken meer balans in al deze facetten, dan maar doorstomen naar meer omzet en rendement.

Hoe vaak we al niet horen van ondernemers die zakendoen in het buitenland, dat we in Nederland volslagen doorgeschoten zijn in onze werkbeleving. We zijn gehaast, gestrest, nemen nauwelijks tijd voor onszelf en elkaar, we moeten, moeten, moeten....en van wie?

Weten wat je wilt als ondernemer, is een cruciale vraag. Degene die daar het beste een antwoord op weet te vinden en daarnaar weet te handelen, komt in de regel het verst. Althans op de weg die men (achteraf) het meest waardeert.

Nederland: het land waar je niet hoeft te werken en toch geld ontvangt (van een Tanzaniaan) 

Werken is een zinvolle tijdsbesteding, deels nodig om fysiek te overleven, om geld te verdienen en eten en kleren te kunnen kopen, veilig te wonen enz. Maar ook mentaal door een bijdrage te leveren aan de maatschappij, de directe omgeving, ertoe doen, waardevol zijn, een goed gevoel te hebben.

Werken is in de eerste situatie een hulpmiddel, namelijk om geld te verdienen. In de tweede situatie een doel om prettig te leven. Echter, omdat deze twee niet los staan van elkaar, slaat menigeen door. Plezier, lol, de rust en dergelijke neemt af en het gejakker, het moeten, de stress, neemt toe.

Ondernemers gaan dan, als het al redelijk laat is, op zoek naar een:

  • Bedrijfsadviseur: het loopt niet zo goed, en dat ligt aan de medewerkers.
  • Business coach: het loopt niet zo goed, en de oorzaak ben ik als ondernemer.

De mentor: een kruising tussen een bedrijfsadviseur én een coach

Beide redeneringen kloppen. Je zult op zoek moeten naar iemand die de rust in je hoofd terugbrengt, zodat je in staat bent om (weer) te vinden wat je daadwerkelijk zoekt met je bedrijf. En ook nog iemand die in staat is zo’n verandering goed te begeleiden en vooral niet de uitvoering bij jou uit handen neemt.

Alleskunners bestaan niet*

Caluwé gebruikt daar kleuren voor: blauw/rood voor de bedrijfsadviseur en groen/geel voor de business coach. Maar je zoekt iemand met alle vier de kleuren, kijk eens dan eens bij z11-made.nl

Als je die vindt en je bent bereid om een intensief verbetertraject tot het einde te volgen, kom je over drempels heen. Makkelijk? Nee, dat niet.

Noodzakelijk? Als je effectief met je bedrijf en je privé-dromen verder wilt, zeker!

Van belang is moed en doorzettingsvermogen. En natuurlijk vertrouwen in de “mentor” die je daarbij begeleidt.

Joris en de draak

Het dorp waar Joris woonde, is niet volledig afgebrand. Dat komt door Joris, hij is niet gevlucht maar heeft de draak verslagen! Hij heeft in het verhaal een cruciale rol gespeeld. Een rol die we nog steeds aanhalen om andere Jorissen aan te moedigen om het gevecht aan te gaan in plaats van te vluchten.

Wellicht wil je hier meer van weten?

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.