"Ha, ha en dat begrepen ze niet! Hoe is het mogelijk? Ieder weldenkend mens snapt toch dat je zo niet met je mensen kunt omgaan”, zie Joery, die zelf ondernemer was.
“Ja, en dan moet zo’n Omtzigt komen om dat duidelijk te maken. Wat een toestand hè, zo’n toeslagenaffaire”.
En zo ging het nog even door tussen de twee mannen Joery en Stef. Ze bestelde nog een biertje en lachten er vrolijk om, terwijl ze de vaderlandse politiek eens kritisch tegen het licht hielden.
Totdat Stef de opmerking maakt: “Joery, maar bij jou in het bedrijf zijn afgelopen twee weken toch ook vier mensen vertrokken?”
De sfeer sloeg direct om, en werd ernstiger. Joery voelde zich aangevallen en begon zich te verdedigen. “Hoe weet je dat?”
“Nou”, zie Stef “die hebben zich bij mijn recruiter gemeld voor nieuw werk.”
“Om eerlijk te zijn Stef, het zijn niet de beste mensen. Ze kunnen niet echt onder druk werken, de leverbetrouwbaarheid is laag en andere medewerkers klagen over de fouten. Met als gevolg veel herstelwerk in de bedrijfsprocessen voor hen.”
“Goh ja, dat is vervelend”, zei Stef. “Maar lag dat alleen aan hen, of ook aan anderen in de organisatie?
“Goede vraag. Wist ik het maar, dan kon ik er wat aan doen.”
“Joery”, zei Stef, “ik ken een bureau dat een scan uitvoert voor mkb-bedrijven. Dat is een bedrijfskundige tool, waarbij ook veel aandacht is voor de mens. Waarom doen mensen wat ze doen en wat is de oorzaak daarvan? Zal ik je eens in contact brengen met ze, je kunt er alleen maar wijzer van worden!”
Test jouw leiderschap met deze checklist
Bereik meer resultaten in je bedrijf en meer rust in je hoofd met effectief leiderschap. Waar kun jij je leiderschap verder versterken?
Joery vond het een goed idee en liet de scan uitvoeren.
Het bleek geen toeval te zijn dat de organisatie haperde. Mensen kende de norm niet, wisten niet precies wat er van ze gevraagd werd en het proces duurde sowieso langer dan wat met de klant was afgesproken.
“Maar we zijn ermee aan de slag”, zei Joery.
Bedrijfsprocessen verbeterd
“Enne?”, vroeg Stef, “hoe staat je bedrijf er inmiddels voor?”
“Nou er is wel wat gebeurd. De bedrijfsprocessen, werkinstructies, normen en dergelijke, zijn in beeld gebracht en verbeterd. We zijn met z’n allen een paar keer om tafel gegaan. Er is veel in gang gezet en uitgesproken, maar het heeft resultaat opgeleverd.”
“Mooi, zoals?”, vroeg Stef geïnteresseerd. “We kunnen onze klantverwachting waarmaken, nog sneller dan eerst. De mensen werken weer met plezier omdat zaken duidelijk zijn en ze weer trots zijn op hun werk.
Tevreden klanten
Als er iets niet loopt, geen gemopper. Maar ze gaan op zoek naar de oorzaak en pakken die gezamenlijk aan. Voor mij is het een stuk prettiger geworden, minder gedoe met personeel, betere producten en daarmee tevreden klanten.”
“Vraagje Stef, jouw recruiter, heeft die nog mensen voor me?”
“Ja Joery, ik heb er weer twee in portefeuille gekregen die vorig jaar zijn weggegaan bij jou. Wil je die nog eens proberen?”
“Ja, eigenlijk best wel, want ik denk dat het goede medewerkers zijn, maar dat de omstandigheden bij mijn bedrijf destijds onvoldoende waren. Zou je ze eens willen polsen of zij nog interesse hebben?”
“Natuurlijk, doe ik Joery! Maar wees eens eerlijk Joery, had jij ook een soort van toeslagenaffaire in jouw bedrijf? En moest Stef Omtzigt het een keer aankaarten?”
“Ha, ha .. .ja, ik was ook een beetje blind in mijn eigen bedrijf Stef.”
En ze hadden samen ouderwets schik.
Herken jij jezelf in dit artikel? Kijk dan eens op onze site naar de training bedrijfsprocessen.
Is er in jouw bedrijf ook vooruitgang te boeken op dit terrein, ik help je graag op weg. Klik hier voor een digitale afspraak.