“Help, ik ben mijn bedrijf geworden!!!…” Deel 2. Dit is het vervolg op deel 1 van deze serie.
Henk en Frits zijn na een aantal jaren samen ondernemen twee grote klanten kwijtgeraakt. Dit was aanleiding om hulp in te schakelen van een business coach. Deze wist hen te overtuigen dat het vertrek van klanten geen onkunde was maar juist het gevolg van hun succesvolle groeistrategie.
Doordat het bedrijf groter is, moeten er dingen anders georganiseerd worden. Vandaag hebben zij de eerste sessie met de business coach die hen begeleidt bij de noodzakelijke aanpassingen in het bedrijf.
Ik ben het bedrijf
Het lastigste stuk, vooral voor Henk, dat hij zichzelf als het bedrijf is gaan zien. Hij hoort de business coach zaken benoemen die anders kunnen. Daar wordt hij heel onrustig van.
“Ik heb het zo goed gedaan dat het bedrijf een succes is, waarom zeg je dan steeds dat ik het niet goed doe?” zegt hij geïrriteerd. De business coach lacht een keer en geeft aan dat Henk nog steeds denkt dat hij en het bedrijf hetzelfde zijn.
Deze vervormde identificatie mag hij loslaten. De persoon Henk, en ook Frits, zijn goed bezig. Het bedrijf moet veranderen om de groei zonder problemen door te kunnen zetten. Henk en Frits hebben dit nog vaak moeten horen voordat ze begrepen wat de business coach bedoelde.
De business coach neemt hen vandaag mee in het bepalen van de groeistrategie voor de komende drie jaar. Welke lange termijn doelen willen ze bereiken, wat is het herkenbare DNA van de organisatie (missie) en welk ultiem doel proberen ze elke dag wat meer te bereiken (visie)?
Tijdens deze gesprekken is er geregeld wat spanning tussen Henk en Frits. Dit zorgt bij Henk weer voor onrust; moet hij steeds in verweer gaan? Maar wat als er onenigheid komt, als Frits niet meer samen met hem verder wil?
Business coach 1 + 1 = 3
Henk besluit dit met de business coach te bespreken. Hij uit zijn zorgen over het verloop van dit traject. De business coach wil dit onderwerp met Henk en Frits samen bespreken. Dat betekent voor Henk weer een slapeloze nacht.
Het gesprek met Frits en Henk verloopt echter verassend luchtig en constructief. De business coach geeft aan dat juist de onderlinge verschillen goud zijn als je ze goed inzet. “Door de verschillen op het juiste moment in te zetten, ga je elkaar versterken, 1 + 1 wordt dan 3 in plaats van 2” legt hij uit.
Test jouw leiderschap met deze checklist
Bereik meer resultaten in je bedrijf en meer rust in je hoofd met effectief leiderschap. Waar kun jij je leiderschap verder versterken?
Zowel Henk als Frits zien in dat ze al jaren als een dolle aan het rennen zijn om iets onmogelijks in stand te houden. De passie, waardoor ze in het begin onverslaanbaar waren, is hierdoor bijna helemaal verdwenen. Het werken in de zaak voelt vaak als een zware taak in plaats van iets om trots op te mogen zijn.
Dit inzicht maakt dat ze nu gerichter durven te kiezen wat ze de komende jaren willen bereiken. Het resultaat is een aangepaste groeistrategie met weloverwogen doelen en acties. Henk en Frits worden weer helemaal enthousiast.
Nieuwe groeistrategie
Morgen gaan ze de nieuwe groeistrategie aan de medewerkers presenteren, ze kijken er naar uit om met hen aan de slag te gaan. Om deze mijlpaal te vieren, gaan ze samen uit eten. Ze hebben voor het eerst sinds lange tijd weer echt samen iets bereikt als zakenpartners.
De volgende dag is alles in de kantine in gereedheid gebracht. De beamer staat klaar, de stoelen zijn netjes gerangschikt en Frits heeft zelfs gebak geregeld; er valt immers iets te vieren!
Henk neemt als eerste het woord en licht de visie en missie toe. Frits vertelt waarom de lange termijn doelen zo zijn gekozen. Ze stralen allebei van enthousiasme, er kan niks meer mis gaan na zo’n degelijke voorbereiding!
Bij het benoemen van de doelen en bijbehorende acties, komen de eerste kritische geluiden vanuit de toehoorders. Waarom moeten er nu dingen veranderen? Het ging toch best goed zoals het ging? Die twee klanten waren toch maar zeikers waarvoor het nooit goed genoeg was.
Henk en Frits schrikken zich rot; wat gebeurt hier nou? Ze ronden de presentatie snel af en blijven verbouwereerd achter. Henk vraagt aan Frits of ze wel de goede keuzes hebben gemaakt. Frits vindt van wel maar twijfelt of ze de juiste medewerkers in huis hebben om dit alles te realiseren.
Twijfel: vechten of vluchten?
“Misschien zijn wij wel niet de goede leiders om dit traject aan te sturen” spreken ze naar elkaar uit. Ze besluiten om heel snel weer een afspraak met hun business coach te maken.
Nog dezelfde week zitten ze weer met z’n drieën bij elkaar. De business coach houdt hen beiden een heldere spiegel voor: “Als jullie echt willen realiseren wat je beiden wilt, zul je hierin door moeten pakken! Nu terugkrabbelen is pas echt een verlies en je blijft in de situatie waar je juist uit wilde. Jullie zullen deze hobbel moeten nemen om verder te komen. Zijn jullie bereid om te vechten of vluchten jullie voor deze uitdaging?!”
Henk en Frits kijken elkaar aan. Dit komt wel even binnen. Ze voelen een knoop in hun maag als ze eraan denken wat dit gaat betekenen. Ze zullen grenzen moeten verleggen, ander leiderschap tonen, misschien zelfs afscheid nemen van één of twee medewerkers die al langer niet goed passen binnen het bedrijf.
Ze realiseren zich wat het betekent als ze niet doorpakken. “Frits, ik heb er vertrouwen in dat ik dit samen met jou ga fixen” zegt Henk vol overtuiging. “Daar ben ik blij om Henk, we gaan de taken goed verdelen. Daarmee versterken we elkaar en weet iedereen waar wij als directie voor staan en waar we het bedrijf naartoe willen brengen”.
De business coach ziet het allemaal aan en spreekt zijn waardering uit dat Henk en Frits het lef hebben om hun onzekerheden te overwinnen.
Eén jaar verder
We zijn inmiddels een jaartje verder. Henk en Frits hebben grote stappen gezet. Eén medewerker is uit zichzelf vertrokken en bij een ander hebben ze contract niet verlengd. Er is één nieuwe medewerkster voor terug gekomen. Iemand die perfect past in de nieuwe organisatie.
Door haar ervaring bij een ander bedrijf weet zij collega’s moeiteloos mee te nemen in de verandering die gaande is. De business coach kijkt nog regelmatig mee over de schouder van Henk en Frits, die dit als een positieve stok achter de deur ervaren.
Bedrijfsprocessen op orde
Het gaat hen steeds makkelijker af de nieuwe organisatie aan te sturen. Dit is onder andere mogelijk omdat de bedrijfsprocessen nu op orde zijn en iedereen precies weet wat de taken en verantwoordelijkheden zijn.
Henk is nog maar twee dagen per week actief met operationele zaken, de rest van de tijd verdiept hij zich in ontwikkelingen in de markt en werkt dit uit in nieuwe producten en werkmethoden. Frits gebruikt zijn “extra tijd” aan het verder verbeteren van de interne organisatie. Ze hebben allebei hun passie weer gevonden en zijn daardoor weer in hun kracht komen te staan.
En wat ze allebei het leukste vinden; die business coach had het helemaal mis!! 1 + 1 is niet 3 geworden. Ze hebben de modus gevonden om 1 + 1 meer dan 3 te laten zijn.
Herken jij jezelf in dit artikel? Kijk dan eens op onze site naar de training bedrijfsprocessen.
Is er in jouw bedrijf ook vooruitgang te boeken op dit terrein, ik help je graag op weg. Klik hier voor een digitale afspraak.