Mijn bedrijf is failliet; ik heb gewoon pech gehad....'
In de afgelopen jaren heb ik als business coach talloze ondernemers gesproken. Naast succesvolle ondernemingen te zien bloeien, heb ik helaas ook niet succesvolle zien stranden. Veelbelovende ondernemingen die soms kort maar soms ook na een hele lange periode succesvol te zijn geweest, toch failliet gingen. Vette pech of toch niet?
Leuk een artikel over failliete bedrijven!
Ter voorbereiding op dit artikel twijfelde ik over het onderwerp: faillissement. Immers niet het eerste waar je als ondernemer aan denkt. Daarnaast begint geen enkele ondernemer zijn/haar bedrijf om failliet te gaan. Toch is het goed om het erover te hebben want je kunt er veel van leren. En dan met name over de factor “pech”. Dit woord heb ik bij een faillissement vaak gehoord.
Ik heb gewoon pech gehad, want:
- De conjunctuur zat tegen;
- Een grote klant ging failliet;
- Een medewerker werd ziek;
- Een grote afnemer ging plotseling met een andere aanbieder in zee;
- Mijn bank wilde mijn groeistrategie niet financieren;
- De wet en regels hebben het mij onmogelijk gemaakt.
Is hier nu echt sprake van pech of heb je als ondernemer jezelf onderschat? Heb je als ondernemer niet veel meer invloed dan je zelf denkt?
- Natuurlijk kan de conjunctuur tegen zitten, maar wat heb je gedaan in de jaren dat het wel goed ging? Heb je toen voldoende buffers opgebouwd (vermogen en liquiditeit)?
- Afnemers kunnen failliet gaan. Maar heb je gekeken naar je grootste debiteuren en wat heb je van hun tegoed? Liepen de betaaltermijnen al langer op en wat heb je met deze signalen gedaan?
- Hoe screen je (nieuwe) klanten op hun financiële positie? Kijk je of ze in een mooi pand zitten of toets je hun financiële resultaten?
- Een zieke medewerker kan zeker voor een klein bedrijf een grote kostenpost zijn. Weet jij de mogelijke schade en welk deel je hiervan kan afdekken?
- Een nieuwe order wil iedereen graag binnenhalen? Maar hebben we ook goed in beeld wat dit betekent voor de organisatie? Niet alleen welke invloed dit heeft op het werkkapitaal, maar ook op de kwaliteit, de werkdruk en de bestaande klanten.
- Ja, wetten en regels veranderen regelmatig en vaak heeft dit negatieve impact op de kosten en winst. Maar komen deze wijzigingen echt uit de lucht vallen?
Risico versus rendement denken
In veel bovenstaande voorbeelden is de invloed van jou als ondernemer veel groter dan je zelf denkt. Mijn ervaring is dat ondernemers veelal redeneren in termen van omzet en winst. Tegenover deze twee kengetallen staan altijd risico’s. Ik hoor je al zeggen ‘zonder risico geen rendement en als ik geen risico had willen lopen was ik geen ondernemer geworden‘. En ja, dit is ook je kracht. Juist door risico’s te nemen ben je gekomen waar je bent. Waar de kracht zit, zit echter vaak ook de zwakte.
En daarom vraag ik je ‘hoe heb je, je tegenkracht georganiseerd?’. Wie stelt jou de kritische vragen over de risico’s die je als ondernemer loopt? En niet om je te remmen met je plannen maar wel om je bewust te maken van de invloed die je zelf hebt om deze risico’s te beperken. Want als je risico’s sneller toenemen dan je winst dan heb je uiteindelijk waarschijnlijk ‘gewoon pech’.
Als je op zoek bent naar een kritische blik neem dan contact op met een business coach van Z11made. Wij stellen graag vervelende vragen, dat is ons vak.