Een klant helpen om de zaak weer een boost te geven
Afgelopen jaar startte ik een traject bij een nieuwe klant, eigenaar van een groothandel voor de zakelijke en particuliere markt.
Na 6 jaar succesvol ondernemen, werd het voor hem tijd om zijn bedrijf opnieuw tegen het licht te houden.
De eigenaar was minder gecharmeerd van het opstellen van de missie en de visie, “zweverig en filosofisch gedoe” noemde hij het. Hij wilde graag direct naar een doordachte groeistrategie, acties om te groeien.
Wel wilde hij een interne en externe analyse maken, want welke klanten hij precies wilde bedienen was nog wat onduidelijk. Voor mij als bedrijfsadviseur heel herkenbaar.
We gingen ook aan de slag met de confrontatiematrix, waar wij altijd een derde dimensie aan toevoegen. Opvallend was dat deze ondernemer Hoofd Aandacht Punten kreeg waarmee hij zijn zwaktes kon gaan versterken.
Hij werd er enthousiast van, want nu zou het mogelijk worden om gerichter de kansen te gaan benutten. Uiteindelijk stelden we samen acties op, waar hij mee aan de slag kon gaan.
Onze kijk op business coach: niet doen wat de klant vraagt, maar doen wat nodig is
We maken even een sprongetje in de tijd. Na een tijdje was het nog steeds lastig om de discipline op te brengen om daadwerkelijk de benoemde acties vorm te geven. De ondernemer had duizend-en-één redenen waarom het allemaal niet lukte.
Tijdens een van de gesprekken vroeg ik hem waar hij zichzelf nou specifiek in onderscheidde ten opzichte van de concurrentie. Het bleek dat hij dit niet echt kon verwoorden. Door kernwaarden voor zijn bedrijf te bepalen zijn we er toch uitgekomen. Vervolgens vroeg ik hem wat hij uiteindelijk wil bereiken de komende 3 jaar; de stip aan de horizon. Daar had hij ook wel wat ideeën over. Ook dit hebben we vervolgens concreter gemaakt zodat het in 3 zinnen was te omschrijven.
En toen kwam de grote schok voor deze ondernemer!
Ik stelde voor om de kernwaarden (de missie) te noemen en de stip aan de horizon (de visie). Dat kon hij nog wel bevatten, maar toen ik hem zei dat vanaf nu alles in het teken hiervan moest staan, vond hij dat best confronterend.
Test jouw leiderschap met deze checklist
Bereik meer resultaten in je bedrijf en meer rust in je hoofd met effectief leiderschap. Waar kun jij je leiderschap verder versterken?
Nu kon hij niet meer terug en moest erkennen dat hij angst had voor nog meer succes in de zaak, waardoor het nog drukker zou gaan worden…
We hebben het traject interne en externe analyse, confrontatiematrix en hoofd aandacht punten opnieuw doorlopen. Dit ging nu vele malen sneller omdat helder was waarom dit allemaal nodig was (bereiken van de stip aan de horizon). Hij werd heel enthousiast; de creativiteit droop er van af!
Inmiddels zijn we weer een tijdje verder.
De acties beginnen zijn vruchten af te werpen. Dit komt omdat de ondernemer nu keuzes kan maken die eerder onmogelijk leken. Hij is zich bewust van de consequenties als hij de afspraken met zichzelf niet nakomt.
Positieve energie
Het harder werken waar hij zo bang voor was, viel achteraf heel erg mee. Door de positieve energie kon hij meer aan dan hij zelf dacht.
En dat wat echt anders ingericht moest gaan worden in zijn bedrijf heb ik als business coach opgepakt. Samen eens kritisch naar de belangrijkste bedrijfsprocessen gekeken en daar mee aan de slag gegaan.
Voor het geven van een boost aan je zaak hebben wij een groeimodel ontwikkeld. Een groeimodel dat ervoor zorgt dat je na een aantal succesvolle jaren jezelf weer eens de spiegel voorhoudt. Misschien herkende je dit verhaal van de succesvolle ondernemer wel en kun jij ook wel een boost in je zaak gebruiken?
Vraag dan nu een strategiegesprek aan om jouw bedrijf een boost te geven.
Dan zie ik je daar!