Waarom wij liever niet doen wat de klant vraagt

september

16

minuten

Een klant helpen om de zaak weer een boost te geven 

Afgelopen jaar startte ik een traject bij een nieuwe klant, eigenaar van een groothandel voor de zakelijke en particuliere markt. 

Na 6 jaar succesvol ondernemen, werd het voor hem tijd om zijn bedrijf opnieuw tegen het licht te houden.

De eigenaar was minder gecharmeerd van het opstellen van de missie en de visie, “zweverig en filosofisch gedoe” noemde hij het. Hij wilde graag direct naar acties om te groeien. 

Wel wilde hij graag een interne en externe analyse maken, want welke klanten hij precies wilde bedienen was nog wat onduidelijk. 

We gingen ook aan de slag met een confrontatiematrix, waar wij altijd een derde dimensie aan toevoegen. Opvallend was dat deze ondernemer Hoofd Aandacht Punten kreeg waarmee hij zijn zwaktes kon gaan versterken.

Hij werd er enthousiast van, want nu zou het mogelijk worden om gerichter de kansen te gaan benutten. Uiteindelijk stelden we samen acties op, waar hij mee aan de slag kon gaan. 

Niet doen wat de klant vraagt, maar doen wat nodig is 

We maken even een sprongetje in de tijd. Na een tijdje was het nog steeds lastig om de discipline op te brengen om daadwerkelijk de benoemde acties vorm te geven. De ondernemer had duizend-en-één redenen waarom het allemaal niet lukte. 

Tijdens een van de gesprekken vroeg ik hem waar hij zichzelf nou specifiek in onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. Het bleek dat hij dit niet echt kon verwoorden. Door kernwaarden te bepalen zijn we er toch uitgekomen. Vervolgens vroeg ik hem wat hij uiteindelijk wil bereiken de komende 3 jaar; de stip aan de horizon. Daar had hij ook wel wat ideeën over. Ook dit hebben we vervolgens concreter gemaakt zodat het in 3 zinnen was te omschrijven.  

En toen kwam de grote schok voor deze ondernemer!  

Ik stelde voor om de kernwaarden (de missie) te noemen en de stip aan de horizon (de visie). Dat kon hij nog wel bevatten, maar toen ik hem zei dat vanaf nu dus alles in het teken hiervan moest gaan staan vond hij dat best confronterend. 

Nu kon hij niet meer terug en moest hij erkennen dat hij angst had voor een succes van de zaak, waardoor het nog drukker zou gaan worden… 

We hebben het traject van interne en externe analyse, confrontatiematrix en hoofd aandacht punten opnieuw doorlopen. Dit ging toen vele malen sneller omdat helder was waarom dit allemaal nodig was (bereiken van de stip aan de horizon). Hij werd nu heel enthousiast; de creativiteit droop er van af! 

Inmiddels zijn we weer een tijdje verder. 

De acties beginnen zijn vruchten af te werpen. Dit komt omdat de ondernemer nu keuzes kan maken die eerder onmogelijk leken. Hij is zich bewust van de consequenties als hij de afspraken met zichzelf niet nakomt.

Positieve energie

Het hardere werken waar hij zo bang voor was viel achteraf heel erg mee. Door de positieve energie die hij heeft gekregen, kon hij meer aan dan hij zelf dacht.

En dat wat echt anders ingericht moest gaan worden in zijn bedrijf hebben we samen opgepakt. 

Voor het geven van een boost aan je zaak hebben wij een groeimodel ontwikkeld. Een groeimodel dat ervoor zorgt dat je na een aantal succesvolle jaren weer eens de spiegel tegen je zaak houdt. Misschien herkende je dit verhaal van de succesvolle ondernemer wel en kun je ook wel een boost in je zaak gebruiken.

Vraag dan nu een strategiegesprek aan om jouw bedrijf een boost te geven.

Dan zie ik je daar!

Strategiegesprek

Vraag een gratis gesprek aan en ontdek wat wij voor je kunnen doen.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Rob Mrofcynski

Na 12 jaar ondernemerschap merkte ik dat ik niet meer echt vooruit kwam…
Ik was de ondernemersachtbaan beu en miste inspiratie en uitdagingen om mezelf verder te ontwikkelen, terwijl ik dat juist als levensdoel zie.

Gelukkig kwam Z11made op mijn pad en kon ik mij daar als partner aansluiten. Zo werd ik gemotiveerd om nieuwe uitdagingen aan te gaan en mijn grenzen te verleggen. Ik ging weer groeien!

Ik zie dit ook bij andere ondernemers; ze werken keihard om de dag door te komen en missen steeds meer de voldoening van het ondernemerschap. Ze kunnen dit oplossen door kritisch naar zichzelf te leren kijken en gaan zien wat ze anders kunnen doen. Zich kwetsbaar opstellen door respectvol uitgedaagd te worden, dat is de sleutel naar nieuwe successen. Als jij zelf groeit, groeit je onderneming met je mee!!

Ondernemers die ik geholpen heb lachen weer, hebben plezier in hun werk omdat ze met minder inspanning meer omzet mogelijk maken.
Wanneer wil jij je laten uitdagen om met minder inspanning verder vooruit komen?

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.