Een klant helpen om de zaak weer een boost te geven
Afgelopen jaar startte ik een traject bij een nieuwe klant, eigenaar van een groothandel voor de zakelijke en particuliere markt.
Na 6 jaar succesvol ondernemen, werd het voor hem tijd om zijn bedrijf opnieuw tegen het licht te houden.
De eigenaar was minder gecharmeerd van het opstellen van de missie en de visie, “zweverig en filosofisch gedoe” noemde hij het. Hij wilde graag direct naar acties om te groeien.
Wel wilde hij graag een interne en externe analyse maken, want welke klanten hij precies wilde bedienen was nog wat onduidelijk.
We gingen ook aan de slag met een confrontatiematrix, waar wij altijd een derde dimensie aan toevoegen. Opvallend was dat deze ondernemer Hoofd Aandacht Punten kreeg waarmee hij zijn zwaktes kon gaan versterken.
Hij werd er enthousiast van, want nu zou het mogelijk worden om gerichter de kansen te gaan benutten. Uiteindelijk stelden we samen acties op, waar hij mee aan de slag kon gaan.
Niet doen wat de klant vraagt, maar doen wat nodig is
We maken even een sprongetje in de tijd. Na een tijdje was het nog steeds lastig om de discipline op te brengen om daadwerkelijk de benoemde acties vorm te geven. De ondernemer had duizend-en-één redenen waarom het allemaal niet lukte.
Tijdens een van de gesprekken vroeg ik hem waar hij zichzelf nou specifiek in onderscheidt ten opzichte van de concurrentie. Het bleek dat hij dit niet echt kon verwoorden. Door kernwaarden te bepalen zijn we er toch uitgekomen. Vervolgens vroeg ik hem wat hij uiteindelijk wil bereiken de komende 3 jaar; de stip aan de horizon. Daar had hij ook wel wat ideeën over. Ook dit hebben we vervolgens concreter gemaakt zodat het in 3 zinnen was te omschrijven.
En toen kwam de grote schok voor deze ondernemer!
Ik stelde voor om de kernwaarden (de missie) te noemen en de stip aan de horizon (de visie). Dat kon hij nog wel bevatten, maar toen ik hem zei dat vanaf nu dus alles in het teken hiervan moest gaan staan vond hij dat best confronterend.
Nu kon hij niet meer terug en moest hij erkennen dat hij angst had voor een succes van de zaak, waardoor het nog drukker zou gaan worden…
We hebben het traject van interne en externe analyse, confrontatiematrix en hoofd aandacht punten opnieuw doorlopen. Dit ging toen vele malen sneller omdat helder was waarom dit allemaal nodig was (bereiken van de stip aan de horizon). Hij werd nu heel enthousiast; de creativiteit droop er van af!
Inmiddels zijn we weer een tijdje verder.
De acties beginnen zijn vruchten af te werpen. Dit komt omdat de ondernemer nu keuzes kan maken die eerder onmogelijk leken. Hij is zich bewust van de consequenties als hij de afspraken met zichzelf niet nakomt.
Positieve energie
Het hardere werken waar hij zo bang voor was viel achteraf heel erg mee. Door de positieve energie die hij heeft gekregen, kon hij meer aan dan hij zelf dacht.
En dat wat echt anders ingericht moest gaan worden in zijn bedrijf hebben we samen opgepakt.
Voor het geven van een boost aan je zaak hebben wij een groeimodel ontwikkeld. Een groeimodel dat ervoor zorgt dat je na een aantal succesvolle jaren weer eens de spiegel tegen je zaak houdt. Misschien herkende je dit verhaal van de succesvolle ondernemer wel en kun je ook wel een boost in je zaak gebruiken.
Vraag dan nu een strategiegesprek aan om jouw bedrijf een boost te geven.
Dan zie ik je daar!