Wat is een bedrijfsproces?

2023-09-19

minuten

Ieder bedrijf kent zes organisatiegebieden. Management van processen is er daar één van. Alle mkb-ondernemers werken met processen, maar hebben dat vaak zelf niet in de gaten. Een gemiste kans! Want goedlopende processen leveren niet alleen meer rendement op (dus meer winst), maar ook minder gezeur. Daarom leg ik in vijf opeenvolgende blogs uit: 

  1. Wat is een proces?
  2. Waarom processen?
  3. Hoe maak ik een proces?
  4. Welke processen zijn er?
  5. Hoe verbeter ik een proces? 

De snelgroeiende steigerhouten meubelmaker 

Bob is een handige jongen die het leuk vindt om met hout te werken. Wat begon als een hobby -het maken van steigerhouten meubels- is uitgegroeid tot een serieus en snelgroeiend bedrijf met bijna twintig werknemers. Een typische klant van Z11made.

In dit voorbeeld ga ik uit van één van de bestverkopende producten van Bob: de op maat gemaakte tuintafel. 

Wat is het proces van de meubelmaker? Of… hoe wordt de tuintafel gemaakt? 

Het hoofdproces van mkb-ondernemer Bob is het maken van meubels. In gebruik de tuintafels die Bob veel maakt als voorbeeld. Iedere keer kent dat proces dezelfde opeenvolgende stappen: de zogeheten processtappen: 

  1. Maken ontwerp 
  1. Bestellen materiaal 
  1. Maken onderstel 
  1. Maken blad 
  1. Bevestigen onderstel aan blad 
  1. Vervoeren en plaatsen tafel bij klant 

Iedere processtap bestaat op zijn beurt uit kleinere, opeenvolgende stappen. Zo kun je de 1e stap -maken ontwerp- opdelen/afpellen naar bijvoorbeeld: 

1. Verzamelen wensen klant  
Voorbeelden hiervan zijn breedte, lengte, hoogte, soort afwerking, … 

2. Verzamelen wensen producent (Bob dus) 
Kwaliteitseisen zoals maximale lengte tafel zonder dat een tussenpoot nodig is 

3. Maken concept ontwerp 

4. Goedkeuren ontwerp door klant 

Alle genoemde processtappen kunnen worden verdeeld oftewel worden afgepeld. 

Test jouw leiderschap met deze checklist

Bereik meer resultaten in je bedrijf en meer rust in je hoofd met effectief leiderschap. Waar kun jij je leiderschap verder versterken? 

Alle processen hebben een doel (in dit voorbeeld het maken van een maatwerk tafel). Om dat doel te bereiken, gebruik je een verzameling van samenhangende activiteiten (de processtappen) die samen voor dat doel zorgen. 

Waarom een proces? 

Bob heeft lang niet in de gaten gehad dat bij het maken van een maatwerktafel iedere keer dezelfde processtappen werden doorlopen. Maar waarom is het zo belangrijk dat je over processen nadenkt? Daarover schrijf ik in mijn blog ‘Waarom processen’. 

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Sjon

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.