Ieder bedrijf kent zes organisatiegebieden. Management van processen is er daar één van. Alle mkb-ondernemers werken met processen, maar hebben dat vaak zelf niet in de gaten. Een gemiste kans! Want goedlopende processen leveren niet alleen meer rendement op (dus meer winst), maar ook minder gezeur. Daarom leg ik in vijf opeenvolgende blogs uit:
- Wat is een proces?
- Waarom processen?
- Hoe maak ik een proces?
- Welke processen zijn er?
- Hoe verbeter ik een proces?
De snelgroeiende steigerhouten meubelmaker
Bob is een handige jongen die het leuk vindt om met hout te werken. Wat begon als een hobby -het maken van steigerhouten meubels- is uitgegroeid tot een serieus en snelgroeiend bedrijf met bijna twintig werknemers. Een typische klant van Z11made.
In dit voorbeeld ga ik uit van één van de bestverkopende producten van Bob: de op maat gemaakte tuintafel.
Wat is het proces van de meubelmaker? Of… hoe wordt de tuintafel gemaakt?
Het hoofdproces van mkb-ondernemer Bob is het maken van meubels. In gebruik de tuintafels die Bob veel maakt als voorbeeld. Iedere keer kent dat proces dezelfde opeenvolgende stappen: de zogeheten processtappen:
- Maken ontwerp
- Bestellen materiaal
- Maken onderstel
- Maken blad
- Bevestigen onderstel aan blad
- Vervoeren en plaatsen tafel bij klant
Iedere processtap bestaat op zijn beurt uit kleinere, opeenvolgende stappen. Zo kun je de 1e stap -maken ontwerp- opdelen/afpellen naar bijvoorbeeld:
1. Verzamelen wensen klant
Voorbeelden hiervan zijn breedte, lengte, hoogte, soort afwerking, …
2. Verzamelen wensen producent (Bob dus)
Kwaliteitseisen zoals maximale lengte tafel zonder dat een tussenpoot nodig is
3. Maken concept ontwerp
4. Goedkeuren ontwerp door klant
Alle genoemde processtappen kunnen worden verdeeld oftewel worden afgepeld.
Test jouw leiderschap met deze checklist
Bereik meer resultaten in je bedrijf en meer rust in je hoofd met effectief leiderschap. Waar kun jij je leiderschap verder versterken?
Alle processen hebben een doel (in dit voorbeeld het maken van een maatwerk tafel). Om dat doel te bereiken, gebruik je een verzameling van samenhangende activiteiten (de processtappen) die samen voor dat doel zorgen.
Waarom een proces?
Bob heeft lang niet in de gaten gehad dat bij het maken van een maatwerktafel iedere keer dezelfde processtappen werden doorlopen. Maar waarom is het zo belangrijk dat je over processen nadenkt? Daarover schrijf ik in mijn blog ‘Waarom processen’.