Het is inmiddels vier jaar geleden. Ik hoorde van een snelgroeiend bedrijf van twee jonge ondernemers bij mij in de buurt die nogal wat problemen hadden. Althans volgens de medewerkers. Nou gaan die geruchten nogal snel de ronde bij succes, maar deze bleven wel aanhouden.
We wilden beide ondernemers graag spreken. Via onze marketingstrategie zijn we in contact gekomen. Het duurde nog een half jaar alvorens we op gesprek mochten komen. Een wederzijdse kennismaking, meer was het niet.
Bedrijfsadvies
Een paar maanden later werd ik gebeld door een van de eigenaren. Of we toch eens wilde komen praten, een bedrijfsadviseur was wellicht toch nuttig. Uiteraard deden we dat. In de werkplaats waren er diverse onenigheden en issues.
De eigenaar die belde was verantwoordelijk voor de werkplaats. De mede-eigenaar hield zich op de vlakte, maar steunde zijn collega met de zin: “Als jij denkt dat dit jou gaat helpen om het op te lossen, moet je het doen.”
Niet de steun die we hadden gehoopt, maar we konden aan de gang. Gedurende een halfjaar zijn we actief geweest met de werkplaats en de directie bij de aansturing en de noodzakelijke veranderingen.
Omdat wij er niet in geloven om zaken uit handen te nemen van de ondernemer, maar juist de ondernemer zelf laten bedenken en uitvoeren, duren de trajecten doorgaans wat langer. En zijn wij dus afhankelijk van het tempo, de inzet en de kunde van de mensen in het bedrijf.
Maar als het lukt zijn ze zelf aan de bal en is een en ander ook geborgd. Nadeel is dat het soms lang duurt en we op “pauze” worden gezet. Met als standaard reden, ‘ het duurt te lang en het is te duur.’
Automatisering
In het najaar, er was weer driekwart jaar voorbij, hadden we een lunchafspraak. Het ging best goed. Ze waren nu bezig met de automatisering van het bedrijf en dat zou heel veel problemen gaan oplossen.
Weer een halfjaar verder werden we gebeld. We moesten toch maar weer komen praten. De automatisering was nog niet echt een succes. De moeilijkheden waren eerder toe dan afgenomen. Dat lag aan het bedrijf dat de automatisering begeleidde en deze hadden ze dan ook vervangen. Daarnaast moest er nog steeds iets gebeuren op de werkvloer, want de onvrede nam (weer) toe.
Bedrijfsprocessen verbeterd
De vraag was of de urgentie bij beide mannen nu hoog genoeg was om door te pakken? We zijn een halfjaar met ze aan de slag geweest en hebben diverse zaken verbeterd. De sfeer op de werkvloer was beter. De bedrijfsprocessen zijn voor het eerst goed in beeld gebracht. De eerste verbeteringen waren doorgevoerd.
Maar toen we door wilde pakken op de processen en de mensen echt aan het werk wilde zetten, werd toch – helaas – de “pauzeknop” weer ingedrukt.
Vooral een aantal medewerkers, die wellicht aanvoelde dat het ook om hun werk en functioneren ging, hadden op de twee eigenaren ingesproken. Ze zouden het ook wel zelf kunnen doen. En ja, dat scheelt kosten. Maar ja, als het niet lukt, is het twee keer betalen.
Hoe nu verder?
We hopen dat ze het gaan redden. Nee, de hoop dat ze er alleen uit gaan komen, is gezien de eerste maanden waarin ze weer zelf bezig zijn, niet erg groot. Volgende week hebben we een afspraak en het zal een succesverhaal zijn, vermoeden we. Als we doorvragen, zal dat wat afnemen, maar we zullen nog niet terug mogen komen.
Die kans achten we over een half jaar groter. Dan zal de onvrede bij de medewerkers wel weer toenemen, omdat er te weinig vooruitgang wordt geboekt. Vraag is of beide mannen dan bereid zijn om door te pakken. Hoe hoog moet de urgentie worden?
We hopen dat het niet nodig is om eerst in de rode cijfers te belanden, omdat dat het verbetertraject extra kan vertragen vanwege gebrek aan middelen.

We gaan het zien.
Herken jij jezelf in dit artikel? Kijk dan eens op onze site naar de training bedrijfsprocessen.
Is er in jouw bedrijf ook vooruitgang te boeken op dit terrein, ik help je graag op weg. Klik hier voor een digitale afspraak.