Stagnerende groeistrategie
Bij Z11made zien we dat veel ondernemers vastlopen, waardoor de groei afvlakt. Ze hebben onrust in hun bedrijf of in hun hoofd. Deze ondernemers hebben gebrek aan tijd, overzicht en rust. Zij lopen tegen een groeigrens aan. Ze moeten hun bedrijfsvoering anders organiseren, maar proberen op de oude manier de gaten dicht te lopen.
Ondernemers die bij Z11made (Zelfmade) klant zijn, weten dat méér van hetzelfde doen en nóg harder werken niet altijd leidt tot meer groei van je bedrijf. Hun klanten of medewerkers hadden te maken met lange levertijden, te veel fouten of te hoge werkdruk. De balans werk-privé was voor de ondernemers persoonlijk niet meer in evenwicht.
Om verder te groeien moesten zij het bedrijf anders organiseren. Dit noemen we een groeigrens (crisis in het Groeimodel Greiner).
Het betekent dat je als ondernemer het overzicht kwijtraakt en er signalen binnen en buiten je bedrijf zijn die om actie vragen.
Z11made is dagelijks bezig met bedrijfsadvies bij bedrijven die tegen een groeigrens aanlopen. Een turn-around is cruciaal bij het slechten van zo'n grens.
Groeien en groeigrenzen
Een groeigrens betekent dat je met meer van hetzelfde, niet goed verder kunt groeien. Dat uit zich vaak in een toename van de werkdruk, een toename van fouten, kwaliteit die vermindert, langere levertijden etc.
Als je niet oppast kom je in een negatieve spiraal terecht. Om verder te groeien zal de organisatie anders moeten gaan werken en wellicht anders ingericht moeten worden. Vaak betekent dit ook dat de ondernemer anders leiding moet gaan geven en anders moet gaan sturen.
Hoe ontdek je een groeigrens in je onderneming?
- Je kunt je klantbeloften niet meer nakomen;
- Je hebt ontevreden personeel, er is groter verloop of zelfs uitval van personeel;
- Je wordt regelmatig verrast en niet altijd positief;
- De sfeer in je organisatie neemt af;
- Je hebt meer hoofdpijn dan voorheen;
- Je hebt geen overzicht meer;
- Privé en zakelijk zijn niet meer in balans;
- Er komen continu vragen op je af: over meer duidelijkheid, meer leiding, meer bedrijfsprocessen: kortom, meer organisatie!
Welke groeigrenzen ken jij binnen je bedrijf?

Analyse van je groeigrenzen
Met onze Z11Scan brengen wij in beeld hoe je zaken bedrijfskundig hebt georganiseerd. Ook analyseren we op welk niveau je organisatie zich bevindt ten opzichte van een grote groep bedrijven die al in kaart zijn gebracht.
Op basis daarvan maken we een analyse van je resultaten. Je krijgt inzicht in hoeverre je bedrijf een lerende organisatie is, je eventueel klaar bent voor een volgende stap en wat je dan moet doen, om met je bedrijf verder te kunnen groeien.
Wij sluiten af met concrete aanbevelingen voor elk stuurgebied. Aanbevelingen kun je zelf of met onze hulp oppakken.
Dit geeft weer rust in je hoofd, en dat biedt ruimte. Ruimte die zich vertaalt in arbeidsvreugde, vernieuwing, liquiditeit en/of groei.
Arbeidsvreugde, innovatie, liquiditeit en groei is de opmaat naar meer rendement.