Hoe vind je goed bedrijfsadvies of een goede bedrijfsadviseur?
Stel jezelf de volgende vijf vragen:
Ad 1. Wat is je grootste uitdaging?
Heb je duidelijk waarin je wilt veranderen/verbeteren? Of loopt het gewoon niet meer zo soepel als voorheen? Soms is de oorzaak helder, maar zeker niet in alle gevallen. Dan is het raadzaam om te zoeken naar iemand die een scan kan uitvoeren. Een laagdrempelige, bedrijfskundige test. Zo kun je achterhalen wat de oorzaak van je uitdaging is en deze doelgericht aanpakken. Dat scheelt een hoop tijd, energie, gedoe en geld.
Ad 2. Gaat het over je bedrijf of jezelf?
Als het gaat over je bedrijf, dan heb je grofweg twee varianten. Komt het probleem naar boven door je personeel, door iets materieels of organisatorisch? Dat laatste is op te lossen door aanschaf van spullen of kennis in te kopen om zaken beter te organiseren.
Als je merkt dat de uitdaging bij je personeel zit, dan licht het doorgaans wat dieper en ingewikkelder. Dan kan het echt van alles zijn en dien je een bedrijfsadviseur in te zetten die de mens centraal zet in zijn aanpak.
Soms zoeken ondernemers het bij personeel advies. Echter, dat helpt vaak maar deels, omdat de organisatie dan niet mee verandert. Partijen die beide kanten, de mens én het bedrijf, goed belichten zijn schaars. Dus moeilijker te vinden.
Ad 3. Een enkel probleem of een fase van het bedrijf?
Een op zichzelf staand probleem is in de regel goed op te lossen door gerichte aankoop van kennis of kunde. Als de uitdaging samenhangt met een fase waarin je bedrijf zich bevindt, dan kom je uit bij bedrijven die gespecialiseerd zijn in het begeleiden van groei. Deze zijn schaars, groeistrategie is een vak apart. Het opvragen van referenties of portfolio is een aanrader.
Ad 4. Vragen beantwoorden en vertrouwen geven
Een goede bedrijfsadviseur geeft in de regel geen oplossing of advies, maar stelt de juiste vragen. Hij gaat aan de slag met de ondernemersvragen die op jou van toepassing zijn. Jij als ondernemer bent bereid om het ongemak achter deze vragen aan te gaan. De basis om samen een verbetertraject aan te gaan.
Ook hier is het opvragen van integriteit, kennis en kunde bij klanten van die adviseur zeer aan te raden. Zonder vertrouwen ga je onvoldoende met de uitkomst aan de slag en loont de investering onvoldoende. Heb je het vertrouwen in iemand, durf dan ook stappen te zetten. Alert blijven is key. Business coaching, bedrijfsadvies op basis van ‘vragen stellen’, is mager aanwezig in de markt.
Ad 5. Noodzaak groot genoeg om te verbeteren?
Dat geldt in de eerste plaats voor jezelf. Wil je ECHT verbeteren, ben je bereid te investeren in geld, inspanning, gedoe, risico en wellicht ook ego? Durf je toe te geven dat je niet alles weet en alleen kan? Wil je met je directe omgeving delen dat je hulp nodig hebt of heb je schaamte daarvoor?
Het lijken wellicht vreemde vragen, maar geloof me, voor veel ondernemers werpen deze vragen een drempel op. Helemaal niet erg, maar realiseer je dat geen enkele ondernemer alles zelf kan. Heb je al eens ervaren dat het bij collega ondernemers hommeles is? Dat is immers niet vreemd, het hoort bij ondernemen.
Daarnaast moet de noodzaak om te verbeteren er bij je personeel ook zijn. Zij moeten mee in de verandering en dat doen ze alleen als dat een verbetering is. De noodzaak om te verbeteren moet dus klip en klaar zijn voor alle betrokkenen.
Tot slot
Als je deze vijf vragen eerlijk hebt beantwoord, weet je waarschijnlijk wat je zoekt in bedrijfsadvies of een bedrijfsadviseur. En ja, goede bedrijfsadviseurs voor het mkb (tot 250 medewerkers) zijn schaars, maar ze zijn er wel. Ook voor jou!
Zorg dat je voorbereid bent, want goede bedrijfsadviseurs vragen door of maken een bedrijfskundige inventarisatie alvorens ze starten. Want bij onvoldoende vertrouwen of noodzaak, beginnen ze niet aan een klus.
Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel, of wil je een vrijblijvend gesprek met één van ons? Maak dan hier een afspraak of bel naar Wilbert op (06) 51 49 58 07.