Keuzes maken en weten waar je naartoe wilt

2023-06-28

minuten

Keuzes maken en weten waar je naartoe wilt

Wie herkent het niet?

De waan van de dag regeert...

“Die order moet vandaag de deur uit.”
“We moeten uiterlijk morgen reageren op de vraag uit die offerte.”
“Er is iets fout gegaan met leveren waardoor onze grootste klant nu echt boos is.”

Zijn dit geen bekende kreten uit de dagelijkse praktijk?

Probeer naast al deze stress maar eens bezig te zijn met de planning van de komende maanden. Om maar te zwijgen over de verdere toekomst. Het is immers druk genoeg door wat er vandaag allemaal moet gebeuren. Toch durf ik te stellen dat bezig zijn met de toekomst, juist in het hier en nu rust en balans kan brengen. Een doordachte groeistrategie geeft richting en houvast, zowel voor de ondernemer als zijn personeel. Keuzes maken en weten waar je naartoe wilt met jouw bedrijf!

Keuzes maken - zo doe je dat

Het begint een stapje eerder

Stel je levert fototoestellen. Waarom kopen mensen jouw spullen? Om foto’s te maken, is de eerste reactie. Maar wellicht gaat het er eerder om dat mensen herinneringen willen bewaren voor later. Toevallig lever jij de producten daarvoor. Als die herinnering het doel is van de koper, is je product dan wel zo belangrijk voor de afnemer? Ben jij dan de onderscheidende en toekomstbestendige leverancier? Voor jou als ondernemer is het van essentieel belang om goed na te denken over het bestaansrecht en het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf. In managementtaal ook wel visie en missie genoemd. Missie is niets meer en minder dan ‘waar sta ik voor’.

Waar sta jij voor?

Vervolgens bepaal je waar je als ondernemer over een paar jaar wilt staan met je bedrijf. Dit is jouw visie voor je bedrijf. Anders gezegd: waar ga ik voor?

Visie en missie zijn taaie begrippen in het mkb, merken wij dagelijks. Toch is het de moeite waard om er aandacht aan te schenken. Als je visie en missie scherp hebt, is het kiezen voor en vasthouden aan een strakke koers eenvoudiger.

Is het noodzakelijk om alle producten te blijven leveren? Zijn alle klanten even belangrijk? Welke leveranciers passen bij ons? Wat is het ideale profiel van onze productiemedewerker? Zijn er afnemers die meer tijd, geld en energie kosten dan ze opleveren? Toets dit soort vragen aan je visie en missie.

Waar ga jij voor?

Als al die keuzes voor de toekomst zijn gemaakt, kunnen zowel de lange - als de korte termijn doelstellingen voor je bedrijf en voor de medewerkers, worden gemaakt. Dit brengt rust in de organisatie.

Gezamenlijk vormen deze doelstellingen de toekomst van de onderneming en de koers die samen wordt gevaren. Iedereen levert zijn/haar bijdrage aan het geheel.

Zo krijg je rust in je bedrijf

De waan van de dag

Is daarmee de waan van de dag verleden tijd? Natuurlijk niet, maar het vasthouden aan de koers geeft stabiliteit en rust. Het maken van keuzes oogst bewondering en motiveert. Medewerkers weten waarom ze iets wel, maar zeker ook waarom ze iets niet doen. Dit levert energie op en voorkomt onnodige discussies op de werkvloer en tussen afdelingen. Keuzes maken en weten waar je naartoe wilt. Dát helpt jou als ondernemer! 

Je moet scherp en koersvast blijven als ondernemer. Bij discussies, die onvermijdelijk zijn, is het van belang om de missie en visie voor ogen te houden. Toets zaken aan je visie en missie en motiveer besluiten vanuit dit perspectief. Dan gaan visie en missie leven bij alle betrokkenen en wordt het doel van de onderneming en de te varen koers, steeds scherper. Dan kijkt iedereen vooruit en vervagen eerdere keuzes.

Randvoorwaarden

Belangrijk is om te beseffen dat er in de huidige tijd een aantal randvoorwaarden voor ondernemingen zijn ingeslopen. Tijdige levering en goede kwaliteit bijvoorbeeld, zijn geen onderscheidende factoren meer. Dat hoort er gewoon bij. Het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) is inmiddels een modewoord geworden. Maar gebruik jij dit omdat het zo hoort? Of geloof je er echt in?

Welke wereld wil je achterlaten voor je kinderen, of de kinderen van jouw medewerkers? Welke mogelijkheden zijn er binnen jouw tak van sport om te verduurzamen? Kun je daarmee het verschil maken? Heb je daarover nagedacht bij het bepalen van de visie? Ook dit is een randvoorwaarde, durf ik te stellen. Pak een voorsprong op de concurrentie, of zorg dat je een eventuele achterstand op dit vlak snel inloopt.

Het lijkt simpel, maar toch...

Ik besef dat het eenvoudig klinkt en gemakkelijk is opgeschreven, terwijl die order nog steeds morgen de deur uit moet. En de grootste klant nog steeds boos is …

Wij, als business coaches van Z11made, helpen jou graag met het scherp stellen van je visie en missie. We voorzien jou van praktisch bedrijfsadvies.

We doen dit samen met jou en je collega’s. Wij huiveren van rapporten die ongelezen in de la verdwijnen. Wij staan voor oplossingen die direct toepasbaar zijn en duurzame borging. Dit resulteert in actie in je zaak en rust in je hoofd. Kortom, een toekomstbestendige onderneming.

Ook helpen wij ondernemers door artikelen te delen met relevante informatie. Hieronder staan er wellicht een paar die voor jou ook interessant zijn. Bekijk ze eens even.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.