Wat zijn belangrijke eigenschappen van een ondernemer?

2023-02-13

minuten

Ieder persoon, ieder mens en iedere ondernemer beschikt over specifieke, persoonsgebonden eigenschappen die tot uiting kunnen komen in succesvol gedrag.

Maar wat zijn specifieke, relevante eigenschappen van een ondernemer? Gerald van Kollenburg, bedrijfsadviseur, legt het je in dit artikel uit.

Relevante eigenschappen van een ondernemer

Succesvolle ondernemers onderscheiden zich in de regel op drie eigenschappen, namelijk intelligentie, slimmigheid en sociale vaardigheden.

Intelligentie

Intelligentie is voor een deel aangeboren. Sommige mensen hebben nu eenmaal wat betere hersenen gekregen dan anderen. Het is voor een deel erfelijk en ja, je kunt geluk hebben dat je hier goed op scoort. Of dat geluk je ook veel brengt, is maar de vraag. In deze tijd verheffen we intelligentie nogal eens tot het hoogste goed op aarde.

Vaardigheden van een ondernemer - intelligentie

Bijvoorbeeld: Als je niet op het VWO zit, doe je eigenlijk al niet meer mee. Je moet daarna ook naar de universiteit en het summum is hoogleraar. Dan heb je het helemaal gemaakt. Natuurlijk kan het enorm helpen als je intelligent bent, maar het zegt niet alles.

De onderzoek leraar Brené Brown gaf het mooi aan. Haar stelling is dat dit soort mensen behalve intelligentie, vaak maar weinig andere eigenschappen bezitten. Laat ze bijvoorbeeld eens dansen,  het lijkt helemaal nergens op. Het lichaam van de meeste hoogleraren is alleen maar het vervoermiddel van hun hoofd. Het brengt ze van de ene vergadering naar de andere. En wat heb je aan intelligentie als niemand er naar wil luisteren of er iets mee gaat doen? Dus laten we niet overdrijven. Het is mooi als je het hebt, maar het is niet zaligmakend. Bekijk het filmpje van Brené Brown eens over intelligentie.

Slimmigheid

Deze eigenschap brengt je als ondernemer in de regel meer dan intelligentie. Mensen die slim zijn weten dingen voor elkaar te krijgen waar anderen falen. Ze weten plannen te smeden en tot een succes te maken. Ze fixen allerlei zaken in hun voordeel. Slimme mensen ontwijken valkuilen beter en als ze erin stappen weten ze er relatief snel weer uit te komen.

Wil je een goede ondernemer zijn en ook het spel van ondernemen kunnen spelen, is een zeker 'slimheidsniveau’ absolute noodzaak.

Slimmigheid is een gave, je hebt het of je hebt het niet. Je kunt het wel trainen, vooral door goed op te letten hoe slimme mensen te werk gaan. Ook dat is een eigenschap van een succesvolle ondernemer. 

Vaardigheden van een ondernemer - sociale vaardigheden

Sociale vaardigheden

Deze laatste eigenschap is ook van groot belang voor ondernemers. We hebben hiervoor al geschreven hoe moeilijk het is om goed met mensen om te gaan. Om ze voor je te winnen en dat ze voor je willen werken. Dat is niet iedereen gegeven. Maar als je niet alles alleen wilt of kunt doen, dien je over sociale vaardigheid te beschikken. Sommige mensen hebben dit van nature, ze zijn communicatief empathisch en verbindend. Ze weten met anderen iets tot stand te brengen.

Test jouw leiderschap met deze checklist

Bereik meer resultaten in je bedrijf en meer rust in je hoofd met effectief leiderschap. Waar kun jij je leiderschap verder versterken? 

Als je niets met mensen hebt en alles liever alleen doet, wordt het lastig, maar je kunt ontwikkelen en groeien op dit terrein. De een heeft het van nature en boekt snel vooruitgang en voor de ander blijft het een uitdaging.

Vormenstoof

Ook de uitleg bij onze vormenstoof, over communicatie gaat hier deels over. Je kunt het trainen maar het is vooral ook doen, doen, doen.

Vormenstoof Z11made

De meeste ondernemers die ik ken, beschikken vooral over de laatste twee eigenschappen. Ze zijn slim en sociaal vaardig. Meestal zijn ze niet super intelligent, hoewel dat wel mogelijk is en ook zeker helpt. Maar intelligentie kun je relatief eenvoudig inkopen bij derden. Lees hieronder een voorbeeld over de eigenschappen van Hennie van der Most, een rasechte ondernemer.

Een ondernemer die zijn persoonlijke eigenschappen benut in z'n groeistrategie

Een goed voorbeeld is Hennie van der Most. Hij heeft ooit kerncentrale Kalkar, net over de grens in Duitsland, gekocht voor één gulden (naar hij zelf zegt). De centrale heeft nooit dienst gedaan en de eigenaar moest er vanaf. Het zou miljoenen kosten om dat gevaarte af te breken. Hennie van der Most heeft de centrale omgebouwd in “Wunderland Kalkar”.

Het is een pretpark voor jongere kinderen. Gratis ijs en friet de hele dag door. Een succes. Maar denk ook aan Preston Palace in Almelo en de Bonte wever in Slagharen. Natuurlijk komt intelligentie van pas bij dergelijke projecten en die kocht hij dus ook in. Maar hij was slim genoeg om alle betrokkenen op één lijn te krijgen en voor elkaar te maken wat hij in z'n hoofd had.

Dit is mijn advies, als business coach, als je kinderen hebt die jouw bedrijf willen overnemen. Kijk naar hun eigenschappen en hetgeen er nodig is. Beoordeel ze niet (alleen) op hun schoolprestaties. Natuurlijk, het helpt allemaal, maar dat is niet de garantie dat hij / zij een goede ondernemer is.

Ben jij benieuwd naar de eigenschappen die bij jou of in je bedrijf beschikbaar zijn, een hoe je die kunt aanscherpen? Bekijk dan eens onze Z11Scan.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.