Hoe kan ik mijn personeel motiveren?

Het personeel is het belangrijkste kapitaal van een organisatie. Hans Borsboom merkte bij zijn metaalbedrijf Amisel dat er iets mis was met de motivatie. De sfeer op de werkvloer daalde en het liep allemaal niet meer zo lekker. In dit artikel gaan we dieper in op het onderwerp: ‘’Hoe motiveer ik mijn personeel?’’

Het motiveren van het personeel lijkt soms moeilijker dan het daadwerkelijk is

In dit artikel geven wij praktische tips hoe jij jouw personeel kunt motiveren. Gemotiveerd personeel is namelijk één van de belangrijkste indicatoren voor succes.

‘’Wij vonden de motivatie van ons personeel onder de maat. Na het werken met Z11made is de sfeer verbeterd.’’

Hans Borsboom - Directeur Amisel

Ondernemen is soms een grote dropping

Als jouw bedrijf (te) snel groeit ervaar je op een gegeven moment dat je extra handjes nodig hebt. Je neemt mensen aan om verantwoord door te kunnen groeien. In onze bedrijfsadvies praktijk merken wij dat personeel voor ondernemers soms spannend is. Dit is niet gek, want ondernemen is soms een grote dropping.

Inmiddels heb je je eerste medewerkers aangenomen. Het gaat goed en na een periode zet je wat zaken om, omdat dit leidt tot meer structuur en overzicht. In jouw ogen is deze omzetting een verbetering voor de gehele organisatie, maar na enige tijd merk je geen vooruitgang. Het personeel luistert niet en er lijkt wel iets mis te zijn met de motivatie van het personeel.

motiveren van het personeel

3 tips voor het motiveren van jouw personeel

Ik hoor je denken: hoe motiveer ik mijn personeel? Hieronder geven wij je een aantal tips om jouw personeel te motiveren.

Maak je personeel onderdeel van het geheel

Zorg ervoor dat je personeel onderdeel van het geheel is. Stel één groter doel en werk daar naartoe door van tevoren kleinere doelen te stellen die ‘makkelijker’ te behalen zijn. Grote doelen zijn bijvoorbeeld: duurzaamheid, de natuur, de aarde etc. Wanneer een doel is behaald, is het leuk om dit te vieren. Op deze manier worden medewerkers trots dat ze samen iets bereikt hebben, en stimuleer je ze richting het volgende doel. Dan nu tip 2!

Maak de missie en visie van de organisatie duidelijk bekend bij het personeel 

Zorg ervoor dat de hele organisatie doordrongen is van de missie en de visie. Hierdoor stimuleer je je medewerkers om mee te werken aan alle bedrijfsdoelen. Ze weten waarom ze iets doen en waarvoor ze iets doen. En denk eraan; vier tussentijds samen je (kleine) successen!

Laat je personeel meedenken

Werk bijvoorbeeld met een ‘verbeterbord’. Die hang je op een prominente plek in het bedrijf. Zo heeft iedereen de kans om op elk moment verbeteringen aan te dragen. Na twee weken filter je welke verbeteringen je door wilt voeren binnen het bedrijf. Heb je een aantal goede verbeteringen gezien? Voer deze dan ook écht door. Zo laat je zien dat jouw personeel meedenkt en dat zij ook serieus genomen worden. Dit stimuleert het wij-gevoel, samen steeds slimmer werken om doelen te halen.

Het motiveren van het personeel en het ''speculaasje''

Wanneer je deze tips toepast binnen jouw bedrijf, merk je dat het personeel meer gedreven en gemotiveerd is om te werken. Jij als ondernemer behaalt je doelen weer. Dat wil iedere ondernemer toch? Met het vieren van successen bedoel ik niet direct extra salaris. Dit werkt maar een korte periode en dan verwatert het weer. 

Hans Borsboom, uit het voorbeeld bovenaan deze blog, trakteert zijn medewerkers wel eens op speculaas. Hij merkt dat dit kleine gebaar een grote stimulans is. Inmiddels is ‘het speculaasje’ een bekende term binnen zijn bedrijf.

mijn bedrijf groeit te snel

In ieder bedrijf zijn blinde vlekken die jij als ondernemer niet direct ziet, omdat je het gewoon heel druk hebt. Je bent met van alles en nog wat bezig en je houdt de groei van jouw bedrijf eigenlijk niet meer bij.

Als jij jezelf hierin herkent, is het misschien tijd om jouw bedrijf eens onder de loep te nemen. Zo tackel jij de blinde vlekken binnen jouw bedrijf.

Groei jij samen met ons verantwoord verder? Bekijk hieronder ook de andere artikelen uit onze kennisbank.

Strategiegesprek

Waaraan kun jij meer aandacht geven, zodat je meer actie in je zaak krijgt en meer rust in je hoofd? Vraag een gratis gesprek aan, zodat wij met je mee kunnen denken en je een onderbouwd advies kunnen geven.

Lees meer over dit onderwerp:

Over de auteur, Gerald van Kollenburg

Opgegroeid in een mkb-gezin waar hij ervaarde dat fouten maken leerzaam is. En kennis en vaardigheden belangrijk zijn. Opleidingen: bedrijfseconomie, bedrijfskunde, geografie, makelaardij, Lean Six Sigma Black Belt en een Master Neuro Linguïstisch Programmeren. In zijn loopbaan talloze opleidingen gevolgd en zelf gedoceerd over leiderschap, organiseren, strategie en financiën. Steeds als doel om praktische mkb-ondernemers te ondersteunen met kennis, ervaring en vaardigheden.
Sinds 1999 is Gerald actief binnen het mkb. Methoden ontwikkeld voor gezonde groei van bedrijven zoals het COF-systeem en het Z11made Groeimodel. Maar hij is er zich terdege van bewust dat het gaat om mensen en niet om modellen. Intrinsieke drijfveren en unieke mkb-ers, dat maakt Nederland anders!

Wil jij even sparren over jouw situatie? Vraag dan een gratis gesprek aan. In dit gesprek komen we snel tot de kern, ook al vuur je nog zo'n berg informatie op ons af. We geven je direct wat tips die je lucht geven en je helpen om een stap in de goede richting te zetten.